Page 119 - PİYANO | 11
P. 119

6.3. Romantik Dönem Süslemeleri


          Romantik Dönem, müzik tarihinde 18. yüzyıl sonundan 19. yüzyıl ortalarına kadar süren dönemdir. Bu
          dönemde süslemeler, müziğin ifade gücünü artırmak ve duygusal etkiyi yükseltmek için önemli rol oynamıştır.
          Romantik Dönem müziği duygusal yoğunluk, lirik ifade ve bireysel duygu deneyimlerine odaklanmıştır.
          Besteciler müziğin duygusal ifadesini derinleştirmek için süslemeleri ustalıkla kullanmıştır. Süslemeler
          sayesinde müziğe renk, duygu ve hareket katılarak eserlerin duygusal etkileri arttırılmıştır. Bu süslemeler
          melodilerdeki notalar etrafında yapılan süslü figürler, ek süslemeler veya çalımlar şeklinde olabilir.

          “Tril, mordan, grupetto ve glissando” gibi süslemeler Romantik Dönemde sıkça kullanılmıştır. Örneğin:
          Tril, bir notanın hızlı şekilde tekrarlanmasıdır. Heyecan, tutku veya duygusal gerilim gibi duygusal etkileri
          yansıtabilir. Ayrıca bazı besteciler, trili melodik veya armonik hatların bulanıklaşmasını önlemek amacıyla
          ana notadan başlatmaya başlamıştır. İtalyanca bir kelime olan glissando, parmağın tuşlar üzerinde
          kaydırılarak belirtilen ses dizisinin hızlı çalınması gerektiğini ifade eder.

          Süslemeler, müzikal cümlelerin ve melodilerin karmaşıklığını artırırken aynı zamanda dinleyicilere daha
          zengin bir deneyim de sunmaktadır. Bu dönemde süslemeler, bestecilerin duygusal ifadelerini güçlendirmek
          ve müziklerini duygusal bir dille anlatmak için kullandıkları önemli bir araç hâline gelmiştir. Bu süslemeler,
          Romantik Dönem piyano müziğinin karakterini yansıtırken aynı zamanda piyanonun ifade kabiliyetini
          artırmak için de bir araç olarak kullanılmıştır.

          Glissando gösterim biçimi ve çalınışı aşağıda verilmiştir.






                       Gösterimi                                                                   Çalınışı  œ  ˙
                                          ˙
                            ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~                   œ œ œ œ œ œ  œ œ œ  œ  œ


                         ˙                                   œ œ œ œ







                         ˙  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~˙            œ  œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ




                                                                                  œ œ œ œ œ ˙























          118
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124