Page 95 - PİYANO 11
P. 95
PİYANO 11
OKUMA METNİ
İSTİKLÂL MARŞI
Kurtuluş Savaşı yıllarında Garp Cep-
hesi Komutanlığı ölüm kalım savaşı veren
yurtta, ulusal birliği sağlamak, cephede
savaşanlara moral kazandırmak ama-
cıyla bir ulusal marş yazılması için öneri
ve istekte bulundu. Bu öneri üzerine Türk
ulusal marşı olarak “İstiklâl Marşı” adıyla
yaptırılacak marşın hazırlıklarına girişildi.
Çalışmalar için sonradan Maarif Vekili Dr.
Rıza Nur görevlendirildi. 1921’de Maarif
Vekili bir millî marş yarışması açtı ve 500
lira ödül koydu. Yarışmaya 724 şiir katıl-
dı. Mehmet Âkif Ersoy, yarışmaya ödüllü
olduğu için katılmak istemedi. Yarışmaya
gelen şiirler, İstiklâl Marşı olacak nitelikte
görülmedi. Zamanın Maarif Vekili Ham-
dullah Suphi (Tanrıöver), Mehmet Âkif’e 5
Şubat 1921 tarihinde mektupla yarışmaya
Görsel 2.1: Mehmet Âkif Ersoy başvurmasını ve ödül engelinin giderile-
ceğini bildirdi (Ödül şairin adına bir hayır
kurumuna bağışlanmıştır.). Bunun üzerine Mehmet Âkif şiirini yarışma jürisine gönderdi. Tür-
kiye Büyük Millet Meclisi’nin 12 Mart 1921 tarihli oturumunda Mehmet Âkif’in “Kahraman Or-
dumuza” ithaf ettiği şiiri İstiklâl Marşı adıyla ulusal marş olarak kabul edildi.
İstiklâl Marşı’nın bestelenmesi için de bir yarışma açıldı. Bu yarışmaya birçok besteci
katıldı. Ancak yarışma Kurtuluş Savaşı’nın en yoğun günlerine rastladığı için sonuçsuz kal-
dı. 1924’te Ankara’da Maarif Vekaletinde toplanan kurul Ali Rıfat Çağatay’ın bestesini kabul
ederek bütün okullara bildirdi. 1930 yılına kadar İstiklâl Marşı’nın bestesi bu marştır. Ancak
aynı yıl yeni bir emirle İstiklâl Marşı Riyaseti Cumhur Filarmoni Orkestrası Şefi Osman Zeki
Üngör’ün bestesiyle çalınıp söylenmeye başladı.
İstiklâl Marşı aruzun “feilatün, feilatün, feilatün, feilün” vezniyle yazılmıştır. Şair, Kurtuluş
Savaşı’nın kazanılacağına olan inançla bağımsızlık, hak, yurt sevgisi, iman ve benzeri konu-
ları milliyetçi bir görüşle dile getirmiştir. Türk ulusunun düşmanlarının teknik gücü karşısında
yılmayacağı ve daima bağımsız yaşayacağı ana fikrini etkili bir anlatımla şiirleştirmiştir.
İstiklâl Marşımızın temposu üzerine değişik zamanlarda değişik görüşler ileri sürülmüş-
tür. Önceleri ağır tempoda seslendirilen marş, daha sonra hızlandırılmıştır.
Ahmet Say, Müzik Ansiklopedisi 3. cilt s. 668-669’dan alıntı yapılmıştır.
Metin düzenlenmiştir.
94