Page 48 - ÇALGI EĞİTİMİ TAMBUR | 11
P. 48
1.3.2. Sabâ / Bestenigâr / Şevkutarab Makam Dizilerinde Uygulama
Sabâ Makamı Seyri
Çargâh perdesi civarından seyre başlanır. Diziyi meydana getiren çeşnilerde karışık gezinilerek (dügâhta sabâ, çargâhta
hicaz, dik hisarda hüzzam veya segâh, acemde nikriz, gerdaniyede hicaz) çargâh perdesi merkezli kalışlar yapılır. Önemli
diğer asma kalış perdesi segâhtır. Sık sık kalışlar yapılır. Dügâh perdesinde sabâ çeşnisi ile tam karar yapılır. Makam
seyrinde önemli bir husus, hicaz perdesinin (re bemol) baskısıdır. Çoğu zaman dört komadan dik basılır. Aynı durum
nim şehnaz (la bemol) perdesi için de geçerlidir.
UYGULAMA Aşağıdaki diziyi parmak numaralarına uyarak seslendiriniz.
Bestenigâr Seyri
Sabâ makamı veya ırakta segâh dörtlüsü ile seyre başlanır. Makamı meydana getiren çeşnilerde gezinilerek
(ırakta segâh, çargâhta hicaz, dügâhta sabâ, rastta rast ve segâh) çargâh perdesinde hicaz çeşnisiyle yarım karar yapılır.
Ardından dügâh perdesinde sabâ dörtlüsü gösterilir. Irak perdesinde segâh dörtlüsü ile tam karar yapılır. Sabâ makamında
olduğu gibi hicaz perdesi (re bemol) dik basılır.
UYGULAMA Aşağıdaki diziyi parmak numaralarına uyarak seslendiriniz.
Şevkutarab Seyri
Sabâ makamı ile seyre başlanır. Makamın asma kalış perdeleri gösterilerek (segâhta çeşnisiz asma kalış, dügâhta sabâ)
çargâh perdesinde hicaz çeşnisiyle yarım karar yapılır. Dügâh perdesinde sabâ çeşnisi ile sabâ makamı bitirilir. Daha
sonra acem-aşiran dizisine geçilir. Acem-aşiranda çargâh, çargâhta çargâh, dügâhta kürdî asma kararları gösterildikten
sonra acem-aşiranda çargâh çeşnisiyle tam karar yapılır.
Sabâ makamında olduğu gibi hicaz perdesi ve şehnaz perdesi dik basılmalıdır.
UYGULAMA Aşağıdaki diziyi parmak numaralarına uyarak seslendiriniz.
47

