Page 161 - THM KORO 11 THM
P. 161

Okuma Metni




                                       TOPLUMUN MÜZİK HAFIZASININ AKTARIMI

                 Amerikalı sosyolog Fichter, toplumu; “sosyal gereksinmelerini karşılamak için etkileşen ve ortak bir
          kültürü paylaşan çok sayıdaki insanın oluşturduğu bir birliktelik” (2002;79) olarak tanımlar. Bu birliktelik
          toplumun gelenekselliğine bakmaksızın değişmeye ve gelişmeye devam eder. Gelişim, toplumun yaşaması
          için kaçınılmazdır ve kültür bu gelişime zemin hazırlar.
                 Toplumun kültürel yapısıyla birlikte, bireyler arasında bağ kurmaya yardımcı olan ve ortak duygu ve
          düşüncelerin oluşmasını sağlayan müzik, kültürün en önemli unsurlarından biri olarak görülebilir. Kültürel
          bir olgu olan müzik, kültürün oluşmasına ve şekillenmesine doğrudan etki etmektedir. Müzik, geçmiş ve
          gelecek arasında köprü oluşturarak kültürün “neden” ve “sonucu” olan insanı ve insani değerleri ele alarak
          anlamlı bir görev üstlenir (Birol, 2002:418).
                 Müzik kültürü, insanların kendi kültürleri için kabul edilebilir müzik ürünlerini algılamak ve icra
          etmek ve oluşturabilmek için bilmeleri gereken şeyler olarak tanımlanabilir (Güray, 2011). Bu bağlamda
          bir toplumun müzik geleneğinin oluşumundaki temel etken olan müzik hafızasının aktarımı sayesinde her
          müzik kültürü dayandığı köklerle bağlarını kurar ve özünden taviz vermeyerek kendi gibi olma özelliğini
          korur. Geleneksel müziği hatırlayabilmek ve aktarabilmek için ihtiyaç duyulan işaret, formül ve şifreleri
          içeren kalıplar neticesinde müzik hafızası aktarımı gerçekleşir. Müzik hafızası, kültürel hafıza içerisinde
          özünü yitirmeden aktarılmaya en yatkın olanlardandır. Bir türküde binlerce yıllık müzik mirasının en temel
          özellikleri varlığını yitirmeden kalabilir, korunabilir.
                 Geleneksel müzik kalıpları algılama ve icra etme işlevleriyle müzik geleneğinin kararlılığını belir-
          lerken diğer yandan yaratma işlevi ise değişimi teşvik etmektedir. Bu sayede yeni üretimlerin önü açılırken
          bu yeni üretimlerin sınırlılıkları da belirlenmiş olur. Dolayısıyla bir müzik kültürünün sosyal ve estetik bo-
          yutundaki sınırlılıkların dışında kalan değişikliğin hafızayla aktarılması mümkün olamayacaktır ve böyle bir
          değişim, müzik kültürünün kendini koruma refleksi sonucunda unutulacaktır.
                 Müzik hafızasının aktarımı hem aynı dönemin insanları hem de farklı kuşaklar arasında müzik ge-
          leneğini  ileterek  ortak  bir  müzik  kültürünün  oluşmasına  da  olanak  sağlamaktadır.  Yazılı  kültür  ve  kayıt
          imkânları müzik hafızası aktarımının hızını ve etkisini arttırmış ve hafızayla aktarılması mümkün olmayan
          kökten değişikliklerin kültüre yansımalarını sağlamıştır. Bu noktada bu tür değişimlerin en yoğun yaşandığı
          Anadolu başta olmak üzere son iki yüzyılda birçok coğrafyada geleneksel kültürlerin değişim çizgilerinin
          dışında bazı yönelimler de görülmüştür.



                                                                                      Emel Funda TÜRKMEN
                                                         Yayımlanmamış Koro Eğitimi ve Yönetimi Ders Notları.






























         160    UYGULAMA SERGİLEME DAĞARCIĞI III                                                                                                                                                UYGULAMA SERGİLEME DAĞARCIĞI III
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166