Page 81 - THM TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 81
Bu kitapta yer alan “Türk halk müziği usulleri” konusundaki terimler ve geleneksel/yerel ad-
landırmalar, öğrencilerin “Türk müziği”ne bütüncül bir bakış geliştirmeleri için “Türk sanat müziği”
geleneğindeki usul adları ile ilişkilendirilerek sunulmuştur.
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Birleşik yedili usuller ile yazılmış eserleri dinleyip el çırparak vurmaya çalışınız.
2. Birleşik sekizli usuller ile yazılmış eserleri dinleyip el çırparak vurmaya çalışınız.
BİRLEŞİK YEDİLİ USULLER (DEVRİHİNDİ,
2.1. DEVRİTURAN)
Yedi Zamanlı Birleşik Usuller: İki zamanlı ile üç zamanlı ana usullerin birleşiminden oluşmuştur. Yedi
vuruşlu bu usuller; Türkiye’de çeşitli yörelerde kullanılmış olmakla beraber çoğunlukla Karadeniz, Trakya
ve Batı Anadolu’nun bazı yörelerinde kullanılır. Ayrıca âşık tarzı halk müziği ürünlerinde de yedi zamanlı
birleşik usullerin çeşitli düzümleri görülmektedir. Birleşik yedili usullerin sekizlik mertebesi (7/8’lik düzüm-
dekiler), Karadeniz ve Trakya’da daha yaygındır. Karadeniz Bölgesi ve yörelerinde daha çok “2+2+3”
düzümlü usuller, Trakya ve yöresinde de daha çok “3+2+2” düzümlü usuller görülür. Yedi zamanlı birleşik
usullerin halk ozanlarımız tarafından kullanılmış deyiş örnekleri incelendiğinde bu düzümlerin yanı sıra
“2+3+2” düzümlü örnekleri de görülmektedir.
Birleşik yedililerin A tipi (3+2+2) “devrihindi”, C tipi (2+2+3) “devrituran” adıyla geleneksel Türk sanat
müziğinde kullanılmıştır.
Yedi zamanlı usuller, üç zamanlı usulün konumuna göre üç tiptedir:
a) Birleşik yedili usullerin üçlüsü başta olan A tipi: 3+2+2 (devrihindi)
. + + = kuvvetli zayıf + kuvvetli zayıf + kuvvetli zayıf
yarı kuvvetli
A tipinin vuruluşu
80