Page 11 - TSM TEORİ VE UYGULAMASI (THM) 11
P. 11

K İ T A B I N   T A N I T I M I






                                                                                  2.1. 2 ZAMANLIDAN 7 ZAMANLIYA KADAR USULLER
                                   2. ÜNİTE       Ünite adını ve ünite
                                                  numasını gösterir.             HAZIRLIK
                                                                                 1.  Ritim ve ölçü kavramlarını Genel Ağ'dan araştırınız. Öğrendiklerinizi arkadaşlarınız-
                                                                                 la paylaşınız.
                                     USULLER
                                                                                             USUL
                                                                                    Müziğin iki ana unsuru vardır: ses ve ritim. Ritim deyiminin Türk müziğindeki karşılığı
                                                                                “usul” dür. Usuller, düm, tek, te-ke, te-kâ, ta-hek heceleriyle söylenir ya da vurulur. Düm sağ
                                                          KONU HAZIRLIK         elle kuvvetli, tek sol elle zayıf olarak vurulur.
                                                            ÇALIŞMALARI                NİM SOFYAN USULÜ
                                                     Bu bölüm yeni bilgilerin         2 zamanlıdır. 2/4’lük ve 2/8’lik değerlerde vurulur.
                                                       öğrenilmesi amacıyla        2 4  düm  tek  2 8  düm  tek
                                                        ön bilgileri harekete                 Nim sofyan usulünün 2/4’lük vuruluşu          Nim sofyan usulünün 2/8’lik vuruluşu
                                                         geçirmeyi, konuyu        1. ETKİNLİK ÖNERİSİ
                                                                                Nim sofyan usulünde yazılmış Darıldın mı Gülüm Bana isimli anonim rast şarkıyı, Ulvi Bara-
                                                         sezdirmeyi amaçlar.    dan’a ait Yemeni Bağlamış Telli Başına isimli nihavent şarkıyı ve Gündoğdu Duran’a ait Gözleri
                                ÜNİTE KONULARI                                  Aşka Gülen isimli nihavent şarkıyı dinleyiniz ve usulün darplarına dikkat ediniz.
                                2.1. 2 ZAMANLIDAN 7 ZAMANLIYA KADAR USULLER
                                2.2. 8 ZAMANLIDAN 10 ZAMANLIYA KADAR USULLER
                                                                                  2. ETKİNLİK ÖNERİSİ
                                                                                      Kevser Hanım’a ait nihavent longayı dinleyerek nim sofyan usulünü vurunuz.
                                                                               18       USULLER
                               17
                                                     DİNLEME ÇALIŞMALARI
                   ÜNİTE KAPAĞI
                   Bölüm başlıklarını gösterir.     Bu bölüm konuya yönelik
                                                    dinlenecek eserleri belirtir.
                                                                                       SEMAİ USULÜ
                      1. ETKİNLİK ÖNERİSİ
                          Yandaki dizeğe hüseyniaşiran ve acemaşiran perdelerini yazıp iki perde   KONU BAŞLIKLARI      3 zamanlıdır. 3/4’lük 3/8’lik değerlerde vurulur.
                      arasındaki aralığın koma değerlerini gösteriniz.
                                               Bu bölüm işlenecek konuları gösterir.  3  düm  3  düm
                      2. ETKİNLİK ÖNERİSİ                                        4   tek  tek  8  tek  tek
                                                                                  Semai usulünün 3/4’lük vuruluşu                   Semai usulünün 3/8’lik vuruluşu
                          Yandaki dizeğe buselik ve çargâh perdelerini yazıp iki perde arasındaki
                      aralığın koma değerlerini gösteriniz.
                                                                                 1. ETKİNLİK ÖNERİSİ
                        1.3. KOMA CETVELİ VE TABLOSU
                                                                                    Semai usulünde yazılmış Metin Bükey’e ait Samanyolu isimli kürdi şarkıyı, Muhlis Sabahattin
                                                                               Ezgi’ye ait Hatırla Ey Peri isimli nihavent şarkıyı ve Teoman Alpay’a ait Nasıl Geçti Habersiz isimli
                            KOMA CETVELİ VE TABLOSU                            hicaz şarkıyı dinleyiniz ve usulün darplarına dikkat ediniz.
                       Geleneksel Türk müziğinde kullanılan koma tablosu ve cetveli aşağıda gösterilmiştir:
                                                                                 2. ETKİNLİK ÖNERİSİ
                        ADI  KOMA   DİYEZ  BEMOL  RUMUZ
                            DEĞERİ
                        Koma  1        F                                           Dede Efendi’ye ait Yine Bir Gülnihal adlı rast şarkıyı dinleyerek usul vurunuz.
                        Bakiye  4      B
                       Küçük Mücennep  5  f  S            OKUMA PARÇASI
                       Büyük Mücennep  8  K
                        Tanini  9   ff  T
                        Artık İkili  12 - 13  -  -  A        Konuya ya da
                                                                                   HAMAMİZADE İSMAİL DEDE EFENDİ
                             Koma Cetveli ve Tablosu                                   9 Ocak 1778’de İstanbul’da doğdu, 28 Kasım 1846’da Mekke yakın-
                                                           etkinliğe yönelik    larında Minâ’da öldü. Babası geçimini hamam işletmeciliğiyle sağladığı
                       1. ETKİNLİK ÖNERİSİ                                      için İsmail Efendi, Hammamizade adıyla tanındı.
                          Aşağıdaki aralıkların koma değerlerini yazınız.  okuma parçalarını   Çeşitli makamlarda ilahi formlarında eserler bestelemiştir.
                                                                                 (Büyük Türk Musikisi Ansiklopedisi)
                         Bakiye:  . . . . . . . .   Tanini:  . . . . . . . .   Koma:  . . . . . . . .
                                                                 gösterir.
                         Küçük Mücennep:  . . . . . . . .     Büyük Mücennep:  . . . . . . . .
                                             PERDE VE ARALIK KAVRAMI  15
                                                                              20       USULLER
                   YAZMA ÇALIŞMALARI
                   Bu bölüm konuya ya da etkinliğe yönelik yazma
                   çalışmalarını belirtir.
                                                                SÖYLEME
                                                            ÇALIŞMALARI          2. ETKİNLİK ÖNERİSİ
                       2. ÜNİTE DEĞERLENDİRME
                      1. Aşağıda verilmiş usullerin isimlerini karşılarına yazınız.  Bu bölüm konuya        Verilen dörtlüleri ve beşlileri seslendiriniz.     Beşliler:   Çargâh Beşlisi


                                                                                    Buselik Dörtlüsü
                                                                                 Dörtlüler:
                       2        4                                                   Uşşak Dörtlüsü  Kürdi Beşlisi
                           A)  4    .....................          B)  4    .....................  yönelik söylenmesi   Rast Dörtlüsü  Hicaz Beşlisi
                       3        5                          gereken eserleri
                           C)  4    .....................          D)  8    .....................  3.2. ÖZEL DÖRTLÜ VE BEŞLİLERDE KALIPLAR VE
                      2. Aşağıda verilen usullerin isimlerini karşılarına yazınız.  belirtir.           GÖÇÜRME ÇALIŞMALARI
                       6        7                                               Türk müziğinde kullanılan dörtlü ve beşli kalıpların dışında bir de özel dörtlü ve beşli kalıp-
                           A)  8    .....................          B)  8    .....................  lar bulunmaktadır.
                                                                                Bu kalıplar; saba dörtlüsü, segâh beşlisi, hüzzam beşlisi, nikriz beşlisi, pençgâh beşlisi, ferah-
                       7        8                                               nak beşlisi, müstear dörtlüsü ve beşlisi, nişabur dörtlüsü ve beşlisidir.
                           C)  8    .....................          D)  8    .....................
                      3. 7 zamanlı usulleri yazınız.                                    SABA DÖRTLÜSÜ
                      ..................................................................................................................................................  ÜNİTE
                                                                                Karar sesi dügâh (la) perdesidir. Aralıkların toplamı yirmi iki koma olmayıp on sekiz koma ol-
                      4. Aşağıda verilen usullerin kaç zamanlı olduklarını yazınız.  DEĞERLENDİRME   duğundan eksik bir dörtlüdür. Kullanılan aralıklar pestten tize doğru büyük mücennep, küçük
                                                                                mücennep, küçük mücennep (K-S-S) şeklindedir.
                          A) Curcuna usulü     …………………    B) Müsemmen usulü  …………………

                          C) Aksak semai usulü   …………………      D) Türk aksağı usulü  …………………
                                                  Üniteyle ilgili
                          E) Raks aksağı usulü    …………………                                      K                 S        S
                                                                                                        Saba 4’lüsü
                              KONTROL LİSTESİ     öğrenilenlerin çeşitli
                      Kitapta verilen seyir ve eserlerin solfejlerini yaptıktan sonra aşağıda verilen kontrol listesini öğ-
                      retmeninizle doldurunuz. Davranışların gözlenip gözlenmeme durumuna göre yapabildikleriniz için
                                                  sorularla                            Pazar eyledik götürü,
                      “gerçekleşti” yapamadıklarınız için “gerçekleşmedi” sütununa (x) işaret koyunuz.  Elif okuduk ötürü,
                      GÖZLENECEK DAVRANIŞLAR  GERÇEKLEŞTİ  GERÇEKLEŞMEDİ               Yaradılanı hoş gör,
                                                                                       Yaradandan ötürü.
                      Dinlediği eserin usulünü doğru vurur.  değerlendirilmesine                                                                   Yunus Emre
                      Söylediği eserin usulünü doğru vurur.
                                                  yönelik bölümdür.                  MAKAMLARI OLUŞTURAN UNSURLAR
                     46       USULLER                                          54       MAKAMLARIN OLUŞUMU VE
                                                           10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16