Page 55 - TSM TEORİ VE UYGULAMASI (THM) 11
P. 55
3.1.4. Basit Dörtlü ve Beşlilerin Seslendirilmesi
2. ETKİNLİK ÖNERİSİ
Verilen dörtlüleri ve beşlileri seslendiriniz.
Dörtlüler: Buselik Dörtlüsü Beşliler: Çargâh Beşlisi
Uşşak Dörtlüsü Kürdi Beşlisi
Rast Dörtlüsü Hicaz Beşlisi
3.2. ÖZEL DÖRTLÜ VE BEŞLİLERDE KALIPLAR VE
GÖÇÜRMELER
Türk müziğinde kullanılan dörtlü ve beşli kalıpların dışında bir de özel dörtlü ve beşli kalıp-
lar bulunmaktadır.
3.2.1. Özel Dörtlü ve Beşlilerin Adları
Bu kalıplar; saba dörtlüsü, segâh beşlisi, hüzzam beşlisi, nikriz beşlisi, pençgâh beşlisi, fe-
rahnak beşlisi, müstear dörtlüsü ve beşlisi, nişabur dörtlüsü ve beşlisidir.
3.2.2. Özel Dörtlü ve Beşlilerin Kalıpları
SABA DÖRTLÜSÜ
Karar sesi dügâh (la) perdesidir. Aralıkların toplamı yirmi iki koma olmayıp on sekiz koma ol-
duğundan eksik bir dörtlüdür. Kullanılan aralıklar pestten tize doğru büyük mücennep, küçük
mücennep, küçük mücennep (K-S-S) şeklindedir.
K S S
Saba 4’lüsü
Elif okuduk ötürü,
Pazar eyledik götürü,
Yaradılanı hoş gör,
Yaradandan ötürü.
Yunus Emre
54
PB MAKAMLARIN OLUŞUMU VE
MAKAMLARI OLUŞTURAN UNSURLAR