Page 111 - TSM TEORİ VE UYGULAMASI (TSM) 11
P. 111
SÖZLÜK
A
acem : 1. Türk müziğinde bir perde adı, dizeğin beşinci çizgisindeki
fa sesi. 2. Türk müziğinde bir makam.
acemaşiran : 1. Türk müziğinde dizeğin birinci aralığındaki fa sesi. 2. Türk
müziğinde bir makam.
ağır aksak : Türk musikisinde Aksak usulünün kullanılan en ağır mertebe-
sine verilmiş isim ki birim 4 tür ve 9/4 olarak yazılır.
ara nağme : Çalgısal bir türdür. Özellikle fasıl şarkılarında, şarkıları birbi-
rine bağlayan bir köprü oluşturma amacıyla üretilirler. So-
nuna geldiği şarkının ve bir son raki şarkının usul ve makam
özelliklerini taşır.
asma karar (asma duruş): Bir ezginin akışı içinde geçici olarak yapılan duruş.
B
bakiye : Türk müziğinde dört komalık aralık.
bekar : Donanımda veya nota içinde diyez ve bemol arızası taşıyan
sesleri tabii haline dönüştüren işaret .
bemol : Önüne konulduğu notayı yarım ses pestleştiren ses değiştirici
işaret.
buselik : 1. Türk müziğinde, dizeğin üçüncü çizgisindeki si sesi. 2. Türk
müziğinde bir makam.
büyük mücennep : Türk müziğinde sekiz koma değerindeki aralık.
büyük usul : Türk musikisinde 15 zamandan fazla zamanlı usullere verilen ad.
C-Ç
curcuna : Türk musikisinde 10 zamanlı bir usul.
çeşni : Eser içerisinde bir başka makamı anımsatma veya andırma
amacıyla eserin makamıyla ilgili durak ya da güçlü seslerini
geçici olarak değiştirme veya birden fazla alterasyonu (bir di-
zinin tonal derecelerinin yarım ton pese ya da tize taşınması)
ardı ardına gerçekleştirme ile elde edilen işitsel değişimdir.
çargâh : 1. Türk müziğinde dizeğin üçüncü aralığındaki do sesi. 2.
Türk müziğinde bir makam.
D
dik kürdi : Türk müziğinde dizeğin üçüncü çizgisindeki la diyez 4 koma
sesi.
diyez : Önüne konulduğu notayı yarım ses incelten (tizleştiren) işaret.
110