Page 111 - TSM TEORİ VE UYGULAMASI (TSM) 11
P. 111

SÖZLÜK




                                                           A
                acem                      : 1. Türk müziğinde bir perde adı, dizeğin beşinci çizgisindeki
                                           fa sesi.  2. Türk müziğinde bir makam.
                acemaşiran                : 1. Türk müziğinde dizeğin birinci aralığındaki fa sesi. 2. Türk
                                           müziğinde bir makam.
                ağır aksak                : Türk musikisinde Aksak usulünün kullanılan en ağır mertebe-
                                           sine verilmiş isim ki birim 4 tür ve 9/4 olarak yazılır.
                ara nağme                 : Çalgısal bir türdür. Özellikle fasıl şarkılarında, şarkıları birbi-
                                           rine bağlayan bir köprü oluşturma amacıyla üretilirler. So-
                                           nuna geldiği şarkının ve bir son raki şarkının usul ve makam
                                           özelliklerini taşır.
                asma karar (asma duruş): Bir ezginin akışı içinde geçici olarak yapılan duruş.


                                                           B


                bakiye                    : Türk müziğinde dört komalık aralık.
                bekar                     : Donanımda veya nota içinde diyez ve bemol arızası taşıyan
                                           sesleri tabii haline dönüştüren işaret .
                bemol                     : Önüne konulduğu notayı yarım ses pestleştiren ses değiştirici
                                           işaret.
                buselik                   : 1. Türk müziğinde, dizeğin üçüncü çizgisindeki si sesi. 2. Türk
                                           müziğinde bir makam.
                büyük mücennep            : Türk müziğinde sekiz koma değerindeki aralık.
                büyük usul                : Türk musikisinde 15 zamandan fazla zamanlı usullere verilen ad.


                                                         C-Ç



                curcuna                   : Türk musikisinde 10 zamanlı bir usul.
                çeşni                     : Eser içerisinde bir başka makamı anımsatma veya andırma
                                           amacıyla eserin makamıyla ilgili durak ya da güçlü seslerini
                                           geçici olarak değiştirme veya birden fazla alterasyonu (bir di-
                                           zinin tonal derecelerinin yarım ton pese ya da tize taşınması)
                                           ardı ardına gerçekleştirme ile elde edilen işitsel değişimdir.
                çargâh                    : 1. Türk müziğinde dizeğin üçüncü aralığındaki do sesi. 2.
                                           Türk müziğinde bir makam.


                                                           D


                dik kürdi                 : Türk müziğinde dizeğin üçüncü çizgisindeki la diyez 4 koma
                                           sesi.
                diyez                     : Önüne konulduğu notayı yarım ses incelten (tizleştiren) işaret.



                                                           110
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116