Page 112 - TSM TEORİ VE UYGULAMASI (TSM) 11
P. 112
donanım : Dizek üzerindeki tonalite veya makama ait değiştirici işaretler.
durak : Karar sesi geleneksel Türk müziğinde, eseri tonalitenin esas
sesinde sona erdiren karar notası.
dügâh : 1. Türk müziğinde, dizeğin ikinci aralığındaki la sesi. 2. Türk
müziğinde bir makam.
E
eksen : Tonik dizinin ilk derecesi, diziye adını veren ses.
eviç : 1. Türk müziğinde dizeğin beşinci çizgisindeki fa diyez 4
koma sesi. 2. Türk müziğinde bir makam.
G
gerdaniye : 1. Türk müziğinde ince sol sesi. 2. Türk müziğinde bir makam.
H
hüseyni : 1. Türk müziğinde dizeğin dördüncü aralığındaki mi perdesi.
2. Türk müziğinde en çok kullanılan basit makam.
hüseyniaşiran : 1. Türk müziğinde dizeğin birinci çizgisindeki mi sesi. 2. Türk
müziğinde bir makam.
ırak : 1. Türk müziğinde dizeğin birinci aralığındaki fa diyez 4 koma
sesi. 2. Türk müziğinde bileşik makam.
K
kaba çargâh : Türk müziğinde dizek üzerinde ek çizgi ile gösterilen kalın do
sesi.
koma : Makamsal müzikte bir tam sesin dokuzda biri en küçük ses
birimi.
kromatik : Seslerin yarım ton ara ile dizilmeleri.
küçük mücennep : Türk müziğinde beş koma değerindeki aralık.
M
makam : Geleneksel müzikte bir dizinin işleniş tarzı.
marş : Her türlü yürüyüşü desteklemek, bazen ateşlemek, grupları
aynı düzende yürütmek (asker marş), ulusal birliği güçlendir-
mek (ulusal marş), bazen de kederli bir ortam oluşturmak için
(cenaze marşı gibi) yazılan belirgin ve güçlü vurgulamalı kısa
müzik.
muhayyer : 1. Türk müziğinde ince la sesi. 2. Türk müziğinde bir makam.
N
111