Page 12 - UT (THM) 11
P. 12

KİTABIN TANITIMI






                                               ÜNİTE KAPAKLARI
                                               Ünite içerisinde yer alan kavram
                                               ve konuların yer aldığı bölümdür.




                                                             1. ÜNİTE
                     1. ÜNİTE
                HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
                1.   Türk müziğindeki ikili aralıkları, değiştirme işaretlerini ve sembolleri araştırınız. Ulaştığınız sonuçları
                       arkadaşlarınızla paylaşınız.
                2.   Makamları oluşturan 4’lü ve 5’li kalıpları inceleyiniz. İnceleme sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.
                3.   Bu ünitede belirtilen makamlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları araştırınız. Ulaştığınız dokümanları
                       sınıf panosunda sergileyiniz.
                4.   Birinci ve ikinci pozisyondaki tutuş farklılıklarını inceleyiniz. Bu farklılıkları sınıfta anlatınız.
                5.  Ünitenin 26. sayfasında yer alan Mustafa Kemal Atatürk'ün "Sanatsız kalan bir milletin hayat damar-
                      larından biri kopmuş demektir." sözünde sanatın önemine nasıl bir vurgu yapılmıştır?  Arkadaşları-
                      nızla tartışınız.                     UTTA SES ÜRETİMİ
                 1.1.  Birinci Pozisyonda Ses Üretimi
                   1.1.1. Ut ile Bayati Makamını Oluşturan Sesler
                         Bayati Makamı
                                                    Kavramlar
               Adını Bayat Oğuz boyundan alan olan bayati makamı her bakımdan uşşak makamına benzer. Bayati makamı,   Ünite Konuları
               uşşak makamından bazı geçki ve özellikleri dolayısıyla ayrılarak kişiliğini belli eder.  Baya�    1.1. Birinci Pozisyonda Ses Üre� mi
                                                    Rast
                                                    Kirdi   1.2. İkinci Pozisyonda Ses Üre� mi
                  a) Durağı    Dügâh perdesidir.    Hicaz
                                                    Nihavent
                       Çıkıcı-inicidir ki uşşak makamından ilk bakışta bu özelliği ile ayrılır.
                  b) Seyri    Uşşak makamı çıkıcıdır.
                  c) Dizisi   Uşşak makamı dizisinin aynısıdır. Yerinde uşşak dörtlüsüne nevada
                          buselik beşlisinin eklenmesinden meydana gelmiştir.
                  ç) Güçlüsü    Uşşak makamında da olduğu gibi uşşak dörtlüsü ile buselik beşlisinin ek     11
                       yerindeki neva perdesidir. Üzerinde buselik çeşnili yarım karar yapılır.
                  d) Yedeni    2. çizgideki sol rast perdesidir.
                       Uşşak makamında olduğu gibi yalnızca si için koma bemolü donanıma
                  e) Donanımı
                       yazılır.
                12                                          13
            ÜNİTEYE HAZIRLIK

            Öğrencilerin  ön  bilgilerini  hare-                                EGZERSİZ
            kete  geçirmek  ve  konuya  ilgilerini                             Konunun  pekiştirilmesi  amacıyla
            çekmek  amacıyla  ders  öncesinde                                  öğrencinin  uygulama  yapacağı
            yapılan çalışmalar bu bölümde yer                                  bölümdür.
            alır.  Öğrencilerin  ünitede  yer  alan
            konulara hazırlandığı bölümdür.

                                                   ETKİNLİK
                                                   Sınıf içinde öğrencilerin
                                                   konuya etkin katılımının
                                                   sağlandığı bölümdür.
                                  ETÜT VE ESER İCRASI                                                UTTA SES ÜRETİMİ
                      OKUMA PARÇASI
                                                                                                   ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                                                                                         DERECELİ PUANLAMA ANAHTARI
                                                                                   Adı Soyadı  :
                                                                                   Sınıfı    :
                                                                                   Numarası   :
                                                                                   YÖNERGE   :  Aşağıdaki tablo, kendinizi değerlendirmeniz için hazırlanmıştır. “Utta Ses Üretimi”
                                                                                                                ünitesindeki bilgi ve becerinizi doğru şekilde ifade eden seçeneğin karşısına (X) işareti
                                                                                                                koyunuz.
                                                                                                  Kabul
                        DİLHAYAT KALFA (1710-1780)                                           Çok İyi  İyi  Orta  Edilebilir  Çok Zayıf
                Türk musikisinde önemli bir kadın bestekârdır. Hayatı hakkında pek az bilgiye sahip olduğumuz   Gözlenecek Davranışlar  5  4  3  2  1
                Dilhayat Kalfa, isminden de anlaşılacağı gibi sarayda yetişmiş ve "Kalfa" rütbesi almıştır.  Musikiyi   Utta birinci pozisyonda çalınacak bayati makamını oluşturan
                de haremde değerli hocalardan öğrendiği ve iyi bir tanburi  olduğu verdiği eserlerden bellidir.   1  sesleri üretirim.
                Dilhayat Kalfa hakkında araştırmacılar çeşitli bilgiler veriyorlar. Yılmaz Öztuna, doğum ve ölüm   2  Utta birinci pozsiyonda çalınacak rast makamını oluşturan
                                                                                   sesleri üretirim.
                tarihlerini 1710-1780 olarak yazarken Dilhayat Kalfayı şöyle anlatmaktadır:  Utta birinci pozsiyonda çalınacak kürdi makamını oluşturan
                "Dilhayat Kalfa’nın musikide yolculuğu. Evcara makamının musikimizde kullanılmaya başladığı   3  sesleri üretirim.
                yıllara dayanıyor. Bugün birçok kaynak bu makamın Sultan III. Selim tarafından bulunduğunu ileri   4  Utta birinci pozisyonda çalınacak hicaz makamını oluşturan
                sürüyor. Bir eserde ölüm tarihi 1780 olarak gösteriliyor. Sultan III. Selim 1761 yılında doğduğuna   sesleri üretirim.
                                                                                   Utta birinci poziyonda çalınacak nihavent makamını oluşturan
                göre bestekârımızın ölüm tarihinde padişahın 19 yaşında olması lazım gelir. Dilhayat Kalfa ölüm-  5  sesleri üretirim.
                süz eserlerini herhalde ömrünün son yıllarında bestelemiştir. On dokuz yaşında bir delikanlının      6       İkinci pozisyonda sol el tutuşunu gösteririm.
                henüz yetişme dönemlerinde böyle bir makamı tertib etmesi zaten uzak bir ihtimaldir. Evcara
                makamım bu padişaha mal etmek ya da etmemek ne bu dahi insanın dehasını artırır ne de sana-     7  İcra sırasında birinci ve ikinci pozisyon geçişlerini gösteririm.
                tına gölge düşürür. Bu nedenle Dilhayat Kalfa’nın hayat süresini bu yıllara kadar uzatmakta yarar
                yoktur."                                                           TOPLAM                                                                100
                Pek çok araştırmacının kanaati IV. Mehmed’in saltanatının son yıllarında doğduğu noktasında
                birleşiyor. Sultan III. Süleyman, Sultan II. Ahmed, Sultan II. Mustafa, Sultan III. Ahmed dönemle-
                rini yaşadıktan sonra 1740 yıllarına yakın bir tarihte İstanbul’da vefat ettiği sanılıyor.  DEĞERLENDİRME: Bu ölçekten alınabilecek en yüksek puan 35, en düşük puan 5’tir. Bu çalışmada 60
                                                                                  veya daha fazla puan aldıysanız bu öğrenme için başarınız yeterli düzeyde demektir. 59 veya 59'un altın-
                Bugün elde olan eserlerinden anlaşıldığına göre bestekârımız eserlerini mükemmel bir teknik ve   da puan aldıysanız önceki öğrendiklerinizi tekrarlayınız.
                üstün bir estetikle bestelemiştir. Makam seyirleri, prozodi mükemmeldir. Özellikle Evcara Peşrev
                ve Saz Semaisi deha derecesine varan bir bestekârlık kudretinin ürünleridir.

                               TDV  İslâm Ansiklopedisi
                                                DİKKAT
  82                                83                     42                                         43
                                               Alıştırma ve etkinlikleri uygu-
             OKUMA PARÇASI                     larken önemli uyarıların yapıl-  ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
             Sanatla ile ilgili kısa metinlerin ve   dığı bölümdür.             Öğrencilerin, ünite ile ilgili öğrendiği
             sanatçıları biyografilerinin yer al-                               bilgilerin yoklandığı ve derecelendirme
             dığı bölümdür.                                                     puan anahtarı  gibi performans ölçekle-
                                                                                riyle değerlendirildiği  bölümdür.
        10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17