Page 14 - UT (THM) 11
P. 14
1. ÜNİTE
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Türk müziğindeki ikili aralıkları, değiştirme işaretlerini ve sembolleri araştırınız. Ulaştığınız sonuçları
arkadaşlarınızla paylaşınız.
2. Makamları oluşturan 4’lü ve 5’li kalıpları inceleyiniz. İnceleme sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.
3. Bu ünitede belirtilen makamlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları araştırınız. Ulaştığınız dokümanları
sınıf panosunda sergileyiniz.
4. Birinci ve ikinci pozisyondaki tutuş farklılıklarını inceleyiniz. Bu farklılıkları sınıfta anlatınız.
5. Ünitenin 26. sayfasında yer alan Mustafa Kemal Atatürk'ün "Sanatsız kalan bir milletin hayat damar-
larından biri kopmuş demektir." sözünde sanatın önemine nasıl bir vurgu yapılmıştır? Arkadaşları-
nızla tartışınız.
1.1. Birinci Pozisyonda Ses Üretimi
1.1.1. Ut ile Bayati Makamını Oluşturan Sesler
Bayati Makamı
Adını Bayat Oğuz boyundan alan olan bayati makamı her bakımdan uşşak makamına benzer. Bayati makamı,
uşşak makamından bazı geçki ve özellikleri dolayısıyla ayrılarak kişiliğini belli eder.
a) Durağı Dügâh perdesidir.
Çıkıcı-inicidir ki uşşak makamından ilk bakışta bu özelliği ile ayrılır.
b) Seyri
Uşşak makamı çıkıcıdır.
c) Dizisi Uşşak makamı dizisinin aynısıdır. Yerinde uşşak dörtlüsüne nevada
buselik beşlisinin eklenmesinden meydana gelmiştir.
Uşşak makamında da olduğu gibi uşşak dörtlüsü ile buselik beşlisinin ek
ç) Güçlüsü
yerindeki neva perdesidir. Üzerinde buselik çeşnili yarım karar yapılır.
d) Yedeni 2. çizgideki sol rast perdesidir.
Uşşak makamında olduğu gibi yalnızca si için koma bemolü donanıma
e) Donanımı
yazılır.
12 13