Page 85 - UT (THM) 11
P. 85

ETÜT VE ESER İCRASI


                  OKUMA PARÇASI































                                               DİLHAYAT KALFA (1710-1780)

             Türk musikisinde önemli bir kadın bestekârdır. Hayatı hakkında pek az bilgiye sahip olduğumuz
             Dilhayat Kalfa, isminden de anlaşılacağı gibi sarayda yetişmiş ve "Kalfa" rütbesi almıştır.  Musikiyi
             de haremde değerli hocalardan öğrendiği ve iyi bir tanburi  olduğu verdiği eserlerden bellidir.
             Dilhayat Kalfa hakkında araştırmacılar çeşitli bilgiler veriyorlar. Yılmaz Öztuna, doğum ve ölüm

             tarihlerini 1710-1780 olarak yazarken Dilhayat Kalfayı şöyle anlatmaktadır:

             "Dilhayat Kalfa’nın musikide yolculuğu. Evcara makamının musikimizde kullanılmaya başladığı
             yıllara dayanıyor. Bugün birçok kaynak bu makamın Sultan III. Selim tarafından bulunduğunu ileri
             sürüyor. Bir eserde ölüm tarihi 1780 olarak gösteriliyor. Sultan III. Selim 1761 yılında doğduğuna
             göre bestekârımızın ölüm tarihinde padişahın 19 yaşında olması lazım gelir. Dilhayat Kalfa ölüm-

             süz eserlerini herhalde ömrünün son yıllarında bestelemiştir. On dokuz yaşında bir delikanlının
             henüz yetişme dönemlerinde böyle bir makamı tertib etmesi zaten uzak bir ihtimaldir. Evcara
             makamım bu padişaha mal etmek ya da etmemek ne bu dahi insanın dehasını artırır ne de sana-
             tına gölge düşürür. Bu nedenle Dilhayat Kalfa’nın hayat süresini bu yıllara kadar uzatmakta yarar

             yoktur."

             Pek çok araştırmacının kanaati IV. Mehmed’in saltanatının son yıllarında doğduğu noktasında
             birleşiyor. Sultan III. Süleyman, Sultan II. Ahmed, Sultan II. Mustafa, Sultan III. Ahmed dönemle-
             rini yaşadıktan sonra 1740 yıllarına yakın bir tarihte İstanbul’da vefat ettiği sanılıyor.

             Bugün elde olan eserlerinden anlaşıldığına göre bestekârımız eserlerini mükemmel bir teknik ve
             üstün bir estetikle bestelemiştir. Makam seyirleri, prozodi mükemmeldir. Özellikle Evcara Peşrev

             ve Saz Semaisi deha derecesine varan bir bestekârlık kudretinin ürünleridir.

                                                                                      TDV  İslâm Ansiklopedisi



  82                                                                                                           83
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90