Page 89 - UT (THM) 11
P. 89

ETÜT VE ESER İCRASI


                  OKUMA PARÇASI




            TOKAY, Mehmet Fehmi
            (1889-1959)


            Türk Musikisi Bestekârı

           İstanbul Üsküdar’da Tabaklar Mahallesi'nde doğdu. Babası Dîvân-ı Muhâsebât murakıplarından Hüsnü
           Bey, annesi Üsküdar’da Harmanlık Mektebi Müdiresi Şadiye Hanım’dır. İlk öğrenimini Üsküdar’da Rav-
           za-i Terakkî Mektebi’nde tamamladıktan sonra Toptaşı Askerî Rüşdiyesi ve İdâdîsi’nden mezun oldu.
           1907’de Mühendishâne-i Berrî-i Hümâyun içindeki Hendese-i Mülkiyye-i Şâhâne’ye kaydolduysa da
           araya giren Balkan ve I. Dünya savaşları yüzünden ancak 1920’de mezun olabildi. Kocaeli, Ankara, Bolu,
           Çankırı, Kütahya ve Trabzon’da Nâfia Vekâleti müdürü, mühendisi, başmühendisi ve müşavirliği görev-
           lerinde bulundu. 1938 yılı sonlarında Nâfia Vekâleti Şose ve Köprüler Dairesi reis muavini oldu. Aynı ku-
           rumun müşavirliğinden emekliye ayrılınca (1954) bir süre İstanbul Belediyesi Fen İşleri Müdürlüğü’nde
           sözleşmeli olarak çalıştı. Hayatının bundan sonraki kısmını mûsiki çevrelerinde geçirdi. 28 Haziran 1959
           tarihinde Fransız Hastahanesinde kalp krizinden öldü ve Karacaahmet’te aile mezarlığına defnedildi.
           Hâfızasındaki dinî ve din dışı eserlerin zenginliğiyle bilinen Fehmi Tokay özellikle bestelediği şarkılarla
           dönemin mûsikişinasları arasında önemli bir yer edinmiştir. Küçük yaşlarında evlerinde düzenlenen,
           kemânî Aleksan, Ali Rifat (Çağatay), kemençeci Salih (Benli), Kemal Niyazi (Seyhun), Ûdî Nevres Bey,
           hânende Kaşıyarık Hüsamettin Bey gibi seçkin mûsikişinasların katıldığı mûsiki toplantıları onun mûsi-
           kideki ilk dönemini teşkil etmiş, ardından babasından aldığı derslerle mûsiki çalışmalarına başlamıştır.
           1919’da babasının da hocası olan Yeniköylü Hâdi Bey’in evinde yapılan mûsiki meşklerine iftirak etmiş,
           ondan pek çok klasik eserle birlikte ilâhi, tevşih ve durak meşketmiş, ayrıca dinî mûsiki tavrı öğrenmiş-
           tir. Bu arada dergâhlara devam ederek dinî mûsiki repertuvarını geliştirmiş, Rauf Yektâ Bey’den eserler
           meşketmiş, Yenişehirli Ferid Efendi’den edebiyat ve tasavvuf dersleri almıştır.

           Bestelerinde klasik üslûptan ayrılmamaya özen gösteren Fehmi Tokay özellikle güfte seçimindeki ti-
           tizliğiyle tanınırdı. Beste, semâi, şarkı, durak, nefes ve ilâhi formlarında 130’a yakın eser bestelemiş
           (123 eserinin listesi için bk. Öztuna, II, 398-399), on zamanlı Türk evferi adlı bir usul terkip etmiştir. İlk
           bestesi, "Ne durursun gafil insan" mısrayla başlayan hüzzam ilâhisi (1917), son eseri, "Ne neyim var ne
           meyim ne de bir sâkî-i dilcû" mısrayla başlayan şehnaz şarkısıdır (1959). İlk şarkısı 1941’de bestelediği,
           "Gülle heme bezm-i visâliz gerçi hâr olsak da biz" mısrayla başlayan tâhir-bûselik eseri olup en başarılı
           dinî eserinin, "Muhammed’den diğer yok vâsıl olmuş kābe kavseyne" mısrayla başlayan müstear durağı
           olduğu söylenir. Bestekârlıktaki en verimli dönemi 1941-1945 yıllarıdır. Eserleri arasında, “Benzemez
           kimse sana tavrına hayrân olayım” mısrayla başlayan bayatî, "Geçti bahâr hazân erdi bu yerde" mısrayla
           başlayan bûselik, "Terket beni artık yetişir sende vefâ yok" mısrayla başlayan hicaz, "Aşkı seninle tattı
           hicranla yandı gönül" mısrayla başlayan hümâyun, “O âhû bakışlara bir anda kandın gönül” mısrayla
           başlayan karcığar, "Tutam yâr elinden tutam çıkam dağlara dağlara" mısrayla başlayan hüseynî, "Bitmez
           tükenmez bu dert ömür diyorlar buna" mısrayla başlayan mâhur, "Bir bakışla bağladın zülfüne şeydâ
           dili" mısrayla başlayan rast şarkılarıyla, "Allah diyelim dâim Mevlâ görelim neyler" mısrayla başlayan
           rast ve, "Gelin Allah diyelim" mısrayla başlayan uşşak ilâhileri en sevilenlerden bazılarıdır. Ankara Mû-
           siki Cemiyeti’nin kurucusu olan ve görevli bulunduğu yerlerde mûsiki dernekleri kurarak öğrenci ye-
           tiştiren Fehmi Tokay nota öğrenmemiş, şarkılarını çoğunlukla Cüneyt Orhon, Nevzat Atlığ ve Alâeddin
           Yavaşça notaya almıştır. Gamze Ege Köprek Fehmi Tokay’ın Hayatı, Eserleri ve Mûsikimize Etkileri adıyla
           bir yüksek lisans tezi (1996, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), Filiz Kaya da Fehmi
           Tokay’ın Hayatı ve Eserleri ismiyle bir mezuniyet çalışması (2001, İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Mû-
           sikisi Devlet Konservatuvarı Çalgı Eğitimi Bölümü) hazırlamıştır
                                                                                          TDV  İslam Ansiklopedisi


  86                                                                                                           87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94