Page 120 - ÇALGI EĞİTİMİ UT | 11
P. 120
TERİMLER SÖZLÜĞÜ
A arıza işareti: Müzikte ses değiştirici işaretlere verilen isimdir.
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARI
Ç çalgı: Müzik yapmak için kullanılan aletlere verilen genel isim.
dârülelhan: Osmanlı Devleti’nin ilk resmi müzik okulu olarak İstanbul’da 1917-1927 arasında faaliyet göste ren dört
yıllık eğitim kurumu.
Adı Soyadı : D
Sınıfı : donanım: Bir müzik eserinin başındaki, sırasıyla, anahtar, değiştirme işaretleri ve ölçü rakamının koyulduğu alandır.
Numarası : dönüş işareti: Bir eserde ikinci defa konulduğu yerden birincisine dönülüp tekrar icra edileceğini gösterir.
YÖNERGE : Aşağıdaki tablo, kendinizi değerlendirmeniz için hazırlanmıştır. “Etüt ve Eser İcrası-III” ünitesindeki F fasıl: Peşrev, nakış, şarkı, saz semâisi gibi parçaların belli bir sıraya göre çalınıp söylenmesi.
bilgi ve becerinizi doğu şekilde ifade eden seçeneğin altına (X) işareti koyunuz. gam: Bir müzik parçasının kuruluş şekline göre (majör, minör) belirli bir kalıpta dizilen notalar topluluğu.
G
güfte: Müzik eserlerinin yazılı metni, sözü veya bir müzik yaptının bestelenmiş sözlerine verilen isimdir.
Kabul Çok hâne: Türk müziğinde saz eserinin içindeki bölümlere verilen addır.
Çok İyi İyi Orta H
Gözlenecek Davranışlar Edilebilir Zayıf hânende: Müzik icra eden, şarkı okuyan, şarkıcı vb.
5 4 3 2 1 icra: Bir müzik eserini seslendirmek demektir.
1 “Etüt ve Eser İcrası-III” ile ilgili hazırlık çalışmalarını yaptı. İ idadi: Lise derecesindeki okul.
iştirak: Bir işte ortak olma, paydaşlık etmek.
2 Acem-aşiran, sultânîyegâh, kürdili-hicazkâr, hicaz- kemânî: Alaturka müzikte keman çalan kimse.
kâr, ferahfezâ, segâh, hüzzam makamlarında melo-
dik etütleri uyguladı. kudüm: Mehter takımlarında ve genellikle Mevlevi tekkelerinde kullanılan, metal kâseli küçük iki davuldan oluşan
usul vurma çalgısı.
L longa: Saz eseri formu.
3 Acem-aşiran, sultânîyegâh, kürdili-hicazkâr, hicaz-
kâr, ferahfezâ, segâh, hüzzam makamlarında ritmik mekteb-i mülkiyye-i şâhâne: 19. yüzyıl Osmanlı Devletinde bilgi ve kültür seviyesi yüksek, görev alacağı işe
etütleri uyguladı. hâkim idareciler yetiştirmeyi amaçlamış eğitim kurumu.
mülazim: Mülazemet, bir yerde durmak, devamlılık sağlamak ve sebat etmek.
4 Acem-aşiran, sultânîyegâh, kürdili-hicazkâr, hicaz- nısfiye: Bir tür kısa ney.
kâr, ferahfezâ, segâh, hüzzam makamlarında eser- N
leri melodik özelliklerine göre uyguladı. nişan: İşaret, iz, belirti, alamet.
pes: Hafif, yavaş sesle söylenen, pest, ince karşıtı. Kalın perdeden çıkarılan ses.
P
5 Acem-aşiran, sultânîyegâh, kürdili-hicazkâr, hicaz- peşrev: Türk müziğinde bir çeşit sözsüz form.
kâr, ferahfezâ, segâh, hüzzam makamlarında eser- rindmeşrep: Alçak gönüllü. Gayet mütevazi ve kanaatkar olan. Hoşgörülü, bilge.
leri ritmik özelliklerine göre uyguladı. R
santûr: Yapı ve biçim yönünden kanunu andıran, tokmaklarla çalınan telli bir çalgı.
TOPLAM S saz semâisi: Türk müziğinde, faslın sonunda çalınan sözsüz müzik.
sînekemâni: Gerçekte, XVIII. yüzyıla kadar Batı Avrupa’da büyük rağbetle kullanılan viol ailesinden bir çalgı.
tavır: Bir eserin kendi kişiliğine, üslubuna bağlı kalınarak yapılan özgün sunuş biçimidir.
Değerlendirme: Bu ölçekten alınabilecek en yüksek puan 35; en düşük puan 7 ’dir. Bu puanı 5’lik not siste-
mine aşağıdaki şekilde çevirebilirsiniz. Örneğin bu ölçekten 28 puan almış olduğunuzu varsayalım; T terennüm: Mırıldanır gibi, güzel ve alçak sesle şarkı söyleme.
35 28 teslim: Türk müziğinde her hanenin sonunda aynı ezgiyi içeren ezgi parçacıklarına verilen ad.
100 X
x= 100x28=2800:35=80 puanın 5’lik sistemdeki karşılığı 4’tür. Bu çalışmada başarılı sayılmanız için 60 veya
daha fazla puan aldıysanız bu öğrenme için başarınız yeterli düzeyde demektir. 59 veya altında puan almış-
sanız ilgili konuda önceki öğrendiklerinizi tekrar ediniz.
119

