Page 120 - ÇALGI EĞİTİMİ UT | 11
P. 120

TERİMLER SÖZLÜĞÜ


              A     arıza işareti: Müzikte ses değiştirici işaretlere verilen isimdir.
 DERECELİ PUANLAMA ANAHTARI
              Ç   çalgı: Müzik yapmak için kullanılan aletlere verilen genel isim.

                  dârülelhan: Osmanlı Devleti’nin ilk resmi müzik okulu olarak İstanbul’da 1917-1927 arasında faaliyet göste   ren dört
                              yıllık eğitim kurumu.
  Adı Soyadı   :  D
  Sınıfı      :   donanım: Bir müzik eserinin başındaki, sırasıyla, anahtar, değiştirme işaretleri ve ölçü rakamının koyulduğu alandır.
  Numarası   :    dönüş işareti: Bir eserde ikinci defa konulduğu yerden birincisine dönülüp tekrar icra edileceğini gösterir.

  YÖNERGE   :  Aşağıdaki tablo, kendinizi değerlendirmeniz için hazırlanmıştır. “Etüt ve Eser İcrası-III” ünitesindeki     F  fasıl: Peşrev, nakış, şarkı, saz semâisi gibi parçaların belli bir sıraya göre çalınıp söylenmesi.
                                          bilgi ve becerinizi doğu şekilde ifade eden seçeneğin altına (X)  işareti  koyunuz.  gam: Bir müzik parçasının kuruluş şekline göre (majör, minör) belirli bir kalıpta dizilen notalar topluluğu.
              G
                  güfte: Müzik eserlerinin yazılı metni, sözü veya bir müzik yaptının bestelenmiş sözlerine verilen isimdir.

 Kabul  Çok       hâne: Türk müziğinde saz eserinin içindeki bölümlere verilen addır.
 Çok İyi  İyi  Orta  H
 Gözlenecek Davranışlar  Edilebilir   Zayıf  hânende: Müzik icra eden, şarkı okuyan, şarkıcı vb.
 5  4  3  2  1    icra: Bir müzik eserini seslendirmek demektir.

 1  “Etüt ve Eser İcrası-III” ile ilgili hazırlık çalışmalarını yaptı.  İ  idadi: Lise derecesindeki okul.

                  iştirak: Bir işte ortak olma, paydaşlık etmek.
 2  Acem-aşiran, sultânîyegâh, kürdili-hicazkâr, hicaz-  kemânî: Alaturka müzikte keman çalan kimse.
 kâr, ferahfezâ, segâh, hüzzam makamlarında  melo-
 dik etütleri uyguladı.  kudüm: Mehter takımlarında ve genellikle Mevlevi tekkelerinde kullanılan, metal kâseli küçük iki davuldan oluşan
                              usul vurma çalgısı.
              L   longa: Saz eseri formu.
 3  Acem-aşiran, sultânîyegâh, kürdili-hicazkâr, hicaz-
 kâr, ferahfezâ, segâh, hüzzam makamlarında  ritmik   mekteb-i mülkiyye-i şâhâne: 19. yüzyıl Osmanlı Devletinde bilgi ve kültür seviyesi yüksek, görev alacağı işe
 etütleri uyguladı.            hâkim idareciler yetiştirmeyi amaçlamış eğitim kurumu.
                  mülazim: Mülazemet, bir yerde durmak, devamlılık sağlamak ve sebat etmek.
 4  Acem-aşiran, sultânîyegâh, kürdili-hicazkâr, hicaz-  nısfiye: Bir tür kısa ney.
 kâr, ferahfezâ, segâh, hüzzam  makamlarında  eser-  N
 leri melodik özelliklerine göre uyguladı.  nişan: İşaret, iz, belirti, alamet.
                  pes: Hafif, yavaş sesle söylenen, pest, ince karşıtı. Kalın perdeden çıkarılan ses.
              P
 5  Acem-aşiran, sultânîyegâh, kürdili-hicazkâr, hicaz-  peşrev: Türk müziğinde bir çeşit sözsüz form.
 kâr, ferahfezâ, segâh, hüzzam makamlarında eser-  rindmeşrep: Alçak gönüllü. Gayet mütevazi ve kanaatkar olan. Hoşgörülü, bilge.
 leri ritmik özelliklerine göre uyguladı.  R
                  santûr: Yapı ve biçim yönünden kanunu andıran, tokmaklarla çalınan telli bir çalgı.
 TOPLAM       S   saz semâisi: Türk müziğinde, faslın sonunda çalınan sözsüz müzik.

                  sînekemâni: Gerçekte, XVIII. yüzyıla kadar Batı Avrupa’da büyük rağbetle kullanılan viol ailesinden bir çalgı.

                  tavır: Bir eserin kendi kişiliğine, üslubuna bağlı kalınarak yapılan özgün sunuş biçimidir.
 Değerlendirme: Bu ölçekten alınabilecek en yüksek puan 35; en düşük puan 7 ’dir. Bu puanı 5’lik not siste-
 mine aşağıdaki şekilde çevirebilirsiniz. Örneğin bu ölçekten 28 puan almış olduğunuzu varsayalım;  T  terennüm: Mırıldanır gibi, güzel ve alçak sesle şarkı söyleme.

 35              28  teslim: Türk müziğinde her hanenin sonunda aynı ezgiyi içeren ezgi parçacıklarına verilen ad.
 100            X

 x= 100x28=2800:35=80 puanın 5’lik sistemdeki karşılığı 4’tür. Bu çalışmada başarılı sayılmanız için 60 veya
 daha fazla puan aldıysanız bu öğrenme için başarınız yeterli düzeyde demektir. 59 veya altında puan almış-
 sanız ilgili konuda önceki öğrendiklerinizi tekrar ediniz.





                                                                                                              119
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125