Page 119 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA | 11
P. 119
Yaşamı boyunca sağlık problemleri ile mücadele eden Beethoven, 1801’de işitme problemleri
yaşamaya başlamış ve 1817’de tamamen sağır olmuştur. Ancak işitme engeli müzik yaşamını hiçbir
şekilde etkilememiş, 9. Senfoni’yi bu yıllarda bestelemiştir.
1827 yılında, 56 yaşında dünyaca tanınan bir besteci olarak siroz hastalığı nedeniyle vefat
etmiş, cenazesine otuz bine yakın seveni katılmıştır.
4.1.3. Klasik Dönem Eserlerinin Stil Özellikleri
18. yüzyılda Barok müziğine göre melodi ve melodik çizgi kavramında bazı değişiklikler
yaşanır. Barok müziğinde besteciler, aynı temayı yapıtın sonuna kadar çok katı olmayan karşıtlıklarla
sürdürürdü. Her ne kadar çeşitlense de aynı tema tanıdık ezgilerle karşımıza çıkar. Ancak 18.
yüzyılın ikinci yarısında besteciler, aynı bölüm içinde karşıtlıklar oluşturmaya başladılar hatta aynı
temada bile karşıtlıklar oluşturdular. Böylece müziksel fikir sürekli olarak değişmeye başladı. Tema,
her defasında yeni ezgilere büründü, yeni anlamlar yüklendi. Armonik ritim daha net fakat Barok
yapıtlara göre daha ağır tempodadır. Ancak önceki yılların stiline göre daha akışkan adımlarla ilerler.
4.1.4. Klasik Dönem Eserlerinden Örnekler
Ders İçi Çalışma
Minuet (Menüe), Salig Alig Alle (Salig Alig Alle) ve Slave Dance (Sleyv Dens) adlı eserleri yeterli
müzikal olgunluğa ulaşıncaya kadar çalınız.
MINUET
Ludwig van Beethoven
Allegretto ≤ >
1 . œ œ . œ œ # > . œ œ > . œ œ ˙ . œ œ ˙ . œ œ ≤
# 3 œ . œ œ
B 4 Œ
p
>
4
5 . œ œ # > . œ œ > . œ œ ˙ œ œ œ œ œ 1. 2. 1 œ 4
B # œ œ œ œ Œ . œ Œ & œ
.
F
≤
10 4 3 ˙ 4 3
# œ œ œ œ œ œ œ . œ j . œ œ
& . . œ œ œ œ œ ‰ B
espressivo f
> ≤
14 . œ œ # > . œ œ > . œ œ ˙ . œ 3 ˙ . œ 1. œ
# œ # œ œ œ
B Œ & . . B
p F
Trio ≤ ≥ ≤ .
18 2. œ œ # œ œ œ . œ . œ . œ . . . . œ . œ
# œ œ . œ œ œ . œ œ œ œ œ
B . ‰ . . . œ œ
Fine F
118 4. ÜNİTE . . . . .
.
.
.
23 œ œ # œ œ œ œ n œ œ # œ œ œ . œ n . œ œ œ . œ . œ . œ .
B # œ œ œ œ œ #
. œ .
≤ . . . .
.
.
27 œ œ # œ œ œ œ . . œ . œ œ œ # . œ œ œ œ . œ œ œ œ # . œ
# J œ œ œ œ œ œ œ œ
B œ ‰ . .
. .
f p
.
œ œ .
.
1.
32 œ œ . œ . œ œ . œ œ . œ œ . . . œ œ œ # œ 2. œ
# œ . œ . œ œ n œ# œ œ
B œ œ . . J ‰
D.S. al Fine
©