Page 123 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA | 11
P. 123
4.2. Viyola Müziğinde Sonat ve Konçerto Formu
4.2.1. Sonat Formunun Genel Özellikleri
Sonat, Klasik Dönem’in en önemli çalgı müziği biçimidir. Sonat biçimi senfoni, konçerto ve
oda müziğinde de kullanılmıştır. Kuartet biçiminin gelişmesi viyolanın karakteristik özelliklerinin or-
taya çıkmasında önemli rol oynamıştır.
Sonat bir veya iki çalgı için yazılan, üç ya da dört bölümden oluşan bir türdür. Sonat formu
ise bu türdeki eserlerin biçimsel özelliğidir. Diğer bir deyişle “sonat allegrosu” formudur ve adını
genellikle ilk bölümde bulunan allegro bölümünden alır.
Sonatın form yapısı; sergi (ekspozisyon), gelişme (developman) ve serginin tekrarı (reeks-
pozisyon) şeklindedir. Sonatin ise iki veya üç bölümden oluşan küçük, kısa sonattır. Kısa ve sade
yapısı ile sonattan ayrılır.
4.2.2. Konçerto Formunun Genel Özellikleri
Genellikle bir, kimi zaman iki veya daha fazla solocu ile orkestranın birbiriyle çekişircesine
karşılıklı ve birlikte seslendirdikleri bir eserdir. Konçertonun solo partisi daha parlak ve gösterişli,
teknik yönden daha büyük ustalık isteyen bir partidir. Sonatta olduğu gibi konçerto da çabuk-ağır-
çabuk dizilişindedir.
4.2.3. Sonat-Sonatin Formunda Yazılmış Örnek Eser
Ders İçi Çalışma
Sonatine (Sonatin) adlı eserleri yeterli müzikal olgunluğa ulaşıncaya kadar çalınız.
SONATINE
Goby Eberhardt
Moderato 2 ˙ (Gobi Ebırhart)
4
B 4 ˙ ˙ . ˙ œ œ œ œ œ ˙ ˙ ˙ 1 . ˙ œ 2
4
p F
7 œ 1. 2. œ
B œ œ œ œ . ˙ Œ . ˙ . Œ ˙ ˙ . ˙ œ œ œ œ
.
p F
13 œ . ˙
˙ ˙ ˙ . ˙ œ œ # œ œ œ ˙ ˙
B ˙
f p
4
19 ˙ ˙ . ˙ œ 1 4 . ˙
B . ˙ œ œ œ œ œ ˙ ˙ œ œ œ œ Œ
F
26 ˙ ˙ œ œ œ 2 1 œ œ œ
2
B œ œ œ œ . ˙ . ˙ ˙ ˙ w
˙ w
f p π
122 4. ÜNİTE
©