Page 61 - ÇALGI EĞİTİMİ | VURMALI ÇALGILAR 11
P. 61

4. LATİN VURMALI ÇALGILARI-I








                         Hazırlık Çalışmaları


                Latin vurmalı çalgılarının müzik kültüründeki yeri ile ilgili fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                Halk ve sanat müziğinde ortak kullanılan Latin vurmalı çalgılar hakkındaki düşüncelerinizi arkadaşnızla
                    paylaşınız.
                Coğrafi konumun Latin vurmalı çalgıların gelişimindeki etkileri üzerine düşüncelerinizi arkadaşlarınızla
                    paylaşınız.



                4.1. LATİN VURMALI ÇALGILARI-I


                4.1.1. Latin Ailesi Vurmalı Çalgıları



                     1550’li yıllarda Dominikli özgür zenci köleler olan Teodora (Tiyadora) ve Micaela Gines (Mikela Gayns),
               Küba’ya (Cuba) gelerek sokaklarda Laud (Lat) ve Vandola (Vendola) telli çalgılarını çalmaya başlarlar.
               1562 yılında Sevillalı çellocu/basçı Pascal de Ochoa (Paskal dı Okova), Portekizli klarnetçi Jacomo Viseira
               (Yakomo Viseyra) ve Malagalı kemancı Pedro Almanza (Pedro Almenza) ile birlikte çalmaya başladılar. Bu
               grup ilk popüler “Kübalı Beşli” [Quinteto (Kinteeto)] grubudur. Festivallerde, aile içi partilerde, köy eğlence-
               lerinde ve kiliselerde çaldılar. Bunlar tarihsel olarak Afro-Antil ve İspanyol ritimlerini bir bütün oluşturacak
               şekilde bir arada kullanan ilk müzisyenlerdir [Maestre Enrique (Maystri Enrike), Latin Perküsyon ve Latin
               Müzik Tarihi, s.15.].




                                                    AGOGO (Agogo): Agogo Afrika Kugesi’nin (Nijerya) ve Apo-
                                                    ro’nun  (Kamerun)  doğrudan  soyundandır  ve  hepsinin  şekli
                                                    birbirine benzer, sesleri de aşağı yukarı aynıdır. Günümüzde
                                                    Agogo  hemen  hemen  tüm  Brezilya  ritimlerinde  kullanılmak-
                                                    taysa da özellikle samba içerisinde daha fazla yer almaktadır.
          LATİN VURMALI ÇALGILARI - I               CAJON  (Kahon):  “Kutu”  kelimesinin  İspanyolcasıdır.  Ağaç
                         Görsel 4.1: Agogo



                                                    çay  kutuları,  çekmeceler  ve  diğer  her  türden  kutular  hâlen
                                                    Küba müziğinde kullanılmaktadır. Küçük kutular (tiz perdeliler)
                                                    bacaklar arasına kıstırılarak bongolar gibi büyük olanlar (pes
                                                    perdeliler) ise üzerlerine oturularak çalınır. Günümüzde için-
                                                    de bir tınlama deliği (rezonans bölümü) bulunan elle üretilmiş

                                                    ve congalarda bulunan bir teknik karışımı ile çalınır. “Cajon”
       4. ÜNİTE          Görsel 4.2: Cajon          “cajon”lar üretilmektedir. Çalgı bu deliğe zıt tarafta bongolar
                                                    gerçek bir “ağaç kutu” sesine sahiptir.




              60
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66