Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 12
P. 14

12                                 1. ÜNİTE








                                                                         Bir ulusun yeni değişikliğinde ölçü,
                                                                         musikide değişikliği alabilmesi,
                                                                         kavrayabilmesidir!
                                                                                        Gazi Mustafa Kemal
                1. BAĞLAMADA ÇOK SESLİ

                        ESER İCRALARI





                                                                     Değerlerimizden
                                 HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

                  1.  Çevrenizdeki kültür merkezlerinde düzenlenen orkestra konserlerine giderek konserleri ve
                    orkestraların seslendirdiği eserleri gözlemleyiniz. Gözlemlerinizi sınıfınızda arkadaşları-
                    nıza anlatınız.
                  2.  Türk halk müziğinde görülen halk çalgılarını, bağlama orkestralarını ve bu orkestralar için
                    yazılmış eserlerin notasyonlarını araştırınız. Edindiğiniz bilgileri sınıfınızda arkadaşlarınızla
                    paylaşınız.





               1.1. İki Bağlama İçin Düzenlenmiş Çok Sesli Eser İcraları


                        Müziğin  bir  bilim  dalı  olarak  geliştirilebilmesi  için  farklı  teorilerin  öne  sürülmesi,  bu
               teorilerin incelenmesi, alanda geçmişten bugüne kadar ileri sürülmüş bilgilerle karşılaştırılması ve
               gerektiğinde yenilenmesi, ayrıca çağdaş müziğe uyarlama işlemlerinin yapılması gerekmektedir.
               Müzik teorisini oluşturan bu süreçler, müzik sanatının bir bilim dalı hâline gelmesini sağlayan ana
               etkenlerdir.

                      Armoni olarak adlandırdığımız müzik teorisinin alt bir basamağı, çok sesli yapıyı ifade eder.
               Çok seslilik kavramı, müzikal düşüncenin tek bir melodik yapıyla sınırlı olmaması gerektiği fikrinin
               sonucunda ortaya çıkmış bir anlayıştır. Çok seslilik esasen farklı ses veya melodik yapıların bir
               araya getirilerek aynı anda seslendirilmesidir. Bu armonik yapıyı oluşturabilmek için müzik teorisi
               uygulamaları, çalgı ve kompozisyon bilgilerinden yararlanılır. Yatay ve dikey çok seslilik olmak
               üzere  iki  farklı  seslendirme  yöntemi  bulunmaktadır.  Dikey  çok  seslilikte,  seslendirme  akorlar
               aracılığıyla gerçekleşirken  yatay çok seslilikte  mevcut bir ezgiye karşı yeni bir ezgi (kontrpuan)
               oluşturularak gerçekleştirilir. Müziğin doğal bir bileşeni olan armoni, çok sesliliği oluşturan seslerin
               birbiriyle uyumunu, ilişkilerini ve uyumsuzluklarını inceleyen ve geliştiren bir sistemdir.

                      Türk  halk  müziğinde  çok  seslilik,  çalgıların  akort  sistemlerinden  doğan  doğal  armonik
               yapıların aynı anda çalınmasıyla başlar. Türk halk müziğinin ana çalgılarından biri olan bağlamadaki
               tel gruplarının, çeşitli düzenlerde farklı seslere akortlanması ve aynı anda kullanılması sonucunda
               ortaya  çıkan  beşli  aralıklı  yürüyüşler,  dem  tutma  gibi  çalma  teknikleri,  Türk  halk  çalgılarının
               özgün karakteristik yapısıyla doğal çok sesliliği sergiler. Çok sesli eserlerin nota yazımında her






                  12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19