Page 42 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 12
P. 42

Okuma Metni



                                  AZERBAYCAN MÜZİK KÜLTÜRÜ



                   Azerbaycan halk müziği sanatının kökleri çok eski devirlere dayanmaktadır. Düğün oyunları
                 olan “yallı”ların bundan 5000 yıl önce var olduğuna inanılmaktadır. Bakü’nün yakınlarındaki
                 Gobustan arazisindeki arkeologlar tarafından bulunan taş üstü resimleri ve Nahçivan’daki
                 “Gemi Kaya” dağının üstündeki şekiller bunun kanıtıdır. Bu konudaki önemli delillerden biri de
                 meşhur kahramanlık destanı “Kitab- i Dede Korkut” dur.
                   Azeri müziği medeniyetinin birçok özelliği Nizami, Nesimi,
                 Fuzuli, Vakıf ve diğer Azeri klasiklerinin eserlerinde geniş bir
                 biçimde kendini göstermektedir. Urmiyyeli Safuyiddin ve
                 Meragalı Abdulkadir’in müzik kitaplarında; konuları iş, des-
                 tan, toplum, kahramanlık, aşk olan maniler ve oyun ezgileri
                 halkın hafızasında derin izler bırakmış ve kendi güzelliğini
                 asırlar boyu saklamıştır. Bu işte âşıklar, sanatçılar ve halk
                 müziğinin diğer icracıları büyük rol oynamıştır. Bu sanatçı-
                 lara örnek olarak Âşık Elesker, Âşık Mirza Bayramoğlu ve
                 okuyucular (Hanende) ise Cabbar  Karyağdıoğlu, Seyid
                 Şuşinski, Sadık Esatoğlu, Şirin Hoca, Gurban Pirimoğlu vb.
                 sayılabilir.
                   Azerbaycan müziği tarih, teknik, çalınış ve söyleniş bakı-
                 mından halk ve klasik müzik olarak ikiye ayrılır.



                                                                                   Görsel 8. Aşık Sazı
                                                 1- Azerbaycan Halk Müziği
                                                 Azerbaycan halk müziği “makamat” ve “renk” denilen iki
                                               temel formdan oluşur. Makamat; bir ezgideki seyire göre
                                               çeşitli karar perdeleri üzerine oluşturulan yeni ses dizileridir.
                                               Bu diziler bazı kişiler tarafından “şifahi” şekilde icra edilirler.
                                               Renk ise; makamat’a göre oluşturulan çeşitli ezgiler arasında
                                               sadece sazlarla çalınan ve oyun karakteri taşıyan melodiler-
                                               dir. Azeri halk müziğinde olan ezgiler “mahnı” adını alır. Uzun
                                               hava türünde okunup çalınan ezgilere “mugammat”’denir.
                                               Aşağı yukarı her ezgi başında ya da arasında sözlü ve taksimli
                                               kısımlar yer alır.
                                                 Azeri müziği ezgi yapısı olarak genellikle inici-çıkıcıdır. Türkü
                                               icra edilirken, Azeri müziğinin kendine has vurguları, çarpma-
                                               ları ve gırtlak nağmeleri icra eden sanatçı tarafından yöresine
                                               uygun olarak uyarlanır. Azeri lehçesinin, kendine has belirli
                                               vurgularının olması nota halinde aynen yazılamamasına
                   Görsel 9. Azerbaycan yöresel  sebep olmaktadır.
                                çalgısı “Tar”





        40
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47