Page 51 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 12
P. 51

sözcüğü genelde çalgının/çalgıların yöresel çalım özelliklerini, özelde ise tezene vuruşunu,
               yay çekmeyi/sürtmeyi, tokmak veya çubuk vurmayı, üfleme biçimlerini ortaya koyar. Yöre-
               leri birbirinden ayıran özellikler de tavır teriminin kapsamında yer alır. Ezgilerin usul/ritim
               karakterleri, melodik örgü biçimleri, sözel özellikleri hep yöresel tavrı belirleyen öğeler
               arasındadır (Duygulu 2014: 419-420).
                 Tavrı belirleyen anlatımlarından biri de yöreye özgü halk oyunlarıdır. Silifke, kaşık oyunla-
               rının yoğun olarak oynandığı yörelerden biridir ve Mersin ilinin müzik yönünden merkezi
               durumundadır. Silifke tezenesinin şekillenmesi yöre oyun havalarının ritmik karakterine
               bağlı olarak gelişmiştir. Çalınacak ezginin oyun kaynaklı olması ve oyunlardaki ritmik yapı
               bağlama icrasındaki tezene vuruşlarına  yansımıştır. Oyun havaları genellikle 2,  4 ve 9
               zamanlı olarak karşımıza çıkmaktadır.
                 Bağlama icrasında kullanılan ve yöre tavrını oluşturan Silifke Tezenesi iki şekilde gösteril-
               mektedir.


                 * Yukarıdaki yazı kitap komisyonu tarafından hazırlanmıştır.









                2.1.1. Silifke Üslubunu/Tavrını Oluşturan En Temel
                       Tezene Vuruşu ve Porte Üzerindeki Yeri






                        1. Uygulama

                Silifke üslubunun iki temel tartımı ve tezene vuruşu aşağıdaki gibi gösterilir.










                        2. Uygulama


                Silifke üslubunun/tavrının tezene vuruşu porte üzerinde aşağıdaki gibi gösterilir.



















                                                                                                            49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56