Page 96 - ÇALGI TOPLULUKLARI TSM 12
P. 96
1. ÜNİTE ÇEŞİTLİ MAKAMLAR VE ESER UYGULAMALARI II
OKUMA METNI
OKUMA METNI
Aşağıda Münir Nurettin Selçuk’un (Görsel 1.4) yaşam öyküsünü konu alan bir metin verilmiştir. Metni oku-
yarak sanatçının çalışmalarını ve Türk müziğine verdiği önemi "sorumluluk ve saygı" değeri bağlamında
yorumlayınız.
MÜNIR NURETTIN SELÇUK (1900-1981)
İstanbul'un Sarıyer semtinde doğmuştur. Küçük yaşta sesinin güzelliği ve mûsiki kabiliyeti ile dikkat çek-
miş, 1915 yılında Dârülfeyz-i Mûsiki Cemiyetine girmiştir. Daha sonra Dârülelhana devam etmiş, burada
Zekâîzâde Hafız Ahmed Efendi'den (Irsoy) ders almıştır.Riyâset-i Cumhur İncesaz Heyeti'ne dâhil olmuş-
tur. Edhem Nuri Bey, Bestenigâr Ziya Bey ve Kaşıyarık Hüsameddin Efendi istifade ettiği başlıca mûsiki
üstatlarıdır. Münir Bey, İstanbul Konservatuarı İcra Heyeti Şefliği ve İstanbul Radyosu Mûsiki Müşavirliği
görevlerinde bulunmuş, yurtiçi ve yurtdışında birçok konser vermiş, 400 kadar plak doldurmuş, pek çok
beste yapmıştır. 20. yüzyılın en önemli ses icracılarındandır. Klasik icra üslubunu geliştirerek kendi çağına
uyarlamış, kendinden sonraki icracılarda derin izler bırakmıştır. Bestekârlığı da ses icracılığını takip eden
mühim bir vasfıdır. Şarkı besteciliğinde kendine mahsus bir üslup yaratmıştır. "Dönülmez Akşamın Ufkun-
dayız", "Aziz İstanbul", "Kalamış" gibi şarkıları bugün de yaygın biçimde icra edilmektedir.
Genel ağdan alınmıştır.
Görsel 1.4: Münir Nurettin Selçuk
94