Page 102 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 102
3. ÜNİTE
3.2. Eşlikli Çalma
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Camille Saint-Saëns'ın (Kemil San-Sans) Hayvanlar Karnavalı adlı eserinin Kuğu bölümünü dinleyiniz. Eseri piyano
ve çellonun birlikte çalınışı bakımından değerlendiriniz.
3.2.1. Çok Seslilikte Eşlikli Çalmanın Önemi
En az iki çalgının armonik olarak uyumlu iki farklı melodiyi seslendirmesine eşlikli çalma denir. Eşlikli çalma; oda
müziği ve orkestra gibi daha geniş kapsamlı birlikte çalma türlerinin alt disiplinidir.
Eşlikli çalma eğitsel kazanımlar açısından işitme, çalgı, teori, armoni alanları ve müzikal beğeni gibi birçok bileşeni
içerir. Eşlikli çalma bireylere; saygı, birlikte çalışma disiplini, sorumluluk bilinci kazandırmakta ve bu bakımından müzik
eğitimi içerisinde önemli bir yer tutmaktadır.
Öğrencinin eşlikli çalışmalarda aldığı sorumluluk ve çalınan müziğe sağladığı katkı, teknik ve müzikal açıdan öğrenci-
nin daha hızlı gelişmesini sağlar. Ayrıca öğrenciye motivasyon sağlayarak çalgı eğitiminde seviyenin artırılmasına etki eder.
Eşlikli çalma ve benzeri oda müziği çalışmalarında bireysel teknik sorunlardan çok müzikalite, birliktelik ve entonas-
yon ile ilgili sorunlar üzerinde durulur. Bu sebeple çalıcıların birlikte müzik yaparken sahip olmaları gereken bir takım
beceriler vardır. Bu beceriler şunlardır:
● Dinleme becerisi : Dinleme becerisi eşlikli çalmada öğrencilerin kendi partilerini grubuyla senkronize ve uyumlu
çalabilmesi açısından önemlidir.
● Teknik beceriler : Eşlikli çalmada icracılar, çalgıda sağ ve sol el tekniklerinin yanı sıra seslendirme ve süsleme tek-
niklerine de hakim olmalıdır.
● Teorik bilgi : Çalıcıların teorik ve armonik açıdan iyi bir müzik bilgisine sahip olması gerekir.
● Müzikalite : Çalıcılar bestecinin anlatmak istediği duyguyu, müzikal fikri iyi algılamalı ve yansıtmalıdır. Bu
çerçevede tarihsel süreçteki müzikal dönemlere hakim olmaları ve dönemlerin stil özellikleri bakımından bir kültür alt
yapısına sahip olmaları gerekir.
Bilinçli Farkındalık Köşesi
Aşağıdaki etkinliği yaparken dikkatinizi piyano eşliğinin farklı yönlerine odaklamaya çalışınız. Piyano eşli-
ğinin parçaya nasıl bir katkıda bulunduğunu düşününüz ve ruhunuza nasıl dokunduğunu hissediniz.
Derin bir nefes alınız ve nefesinizi birkaç saniye tutunuz. Sonra nefesinizi yavaşça veriniz. Dikkatinizi çalgınıza
ve müziğe odaklayınız.
Kitabınızdan çalmak istediğiniz piyano eşlikli parçayı seçiniz.
Piyano eşliğinin her bir notasını dikkatlice dinleyiniz. Her bir notanın sesini, titreşimini ve duygusunu hissediniz.
Piyano eşliğinin sizde uyandırdığı hissi deneyimleyiniz.
Piyano eşliğindeki farklı sesleri ve dokuları dikkatlice dinleyiniz. (Eşliklerin bir ritim kalıbı oluşturduğunu duya-
bilirsiniz. Farklı ritim kalıpları, parçaya hareket ve enerji katar.)
Piyano eşliğinin parçanın ritim ve akışını nasıl etkilediğini düşününüz. Örneğin piyano eşliğinin, parçanın ritim
ve akışını daha canlı ya da durağan hâle getirdiğini duyabilirsiniz.
Piyano eşliğinin ruhunuza nasıl dokunduğunu hissediniz. Örneğin piyano eşliğinin, içinizde mutluluk ve neşe
hissi uyandırdığını ya da duygusal ve hüzünlü bir etki bıraktığını gözlemleyebilirsiniz.
Piyano eşliklerini bu yönergeler doğrultusunda dinlediğinizde, eserde anlatılmak istenen duygu ve düşünceyi
daha etkili bir şekilde ifade edebilirsiniz.
100 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12

