Page 102 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 102

3. ÜNİTE


            3.2. Eşlikli Çalma



                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI

                 Camille Saint-Saëns'ın (Kemil San-Sans) Hayvanlar Karnavalı adlı eserinin Kuğu bölümünü dinleyiniz. Eseri piyano
              ve çellonun birlikte çalınışı bakımından değerlendiriniz.


                3.2.1. Çok Seslilikte Eşlikli Çalmanın Önemi

                En az iki çalgının  armonik olarak uyumlu iki farklı melodiyi seslendirmesine eşlikli çalma denir. Eşlikli çalma; oda
            müziği ve orkestra gibi daha geniş kapsamlı birlikte çalma türlerinin alt disiplinidir.
                Eşlikli çalma eğitsel kazanımlar açısından işitme, çalgı, teori, armoni alanları ve müzikal beğeni gibi birçok bileşeni
            içerir. Eşlikli çalma bireylere;  saygı, birlikte çalışma disiplini, sorumluluk bilinci kazandırmakta ve bu bakımından müzik
            eğitimi içerisinde önemli bir yer tutmaktadır.
                Öğrencinin eşlikli çalışmalarda aldığı  sorumluluk  ve çalınan müziğe sağladığı  katkı,  teknik ve müzikal açıdan öğrenci-
            nin daha hızlı gelişmesini sağlar. Ayrıca öğrenciye motivasyon sağlayarak çalgı eğitiminde seviyenin artırılmasına etki eder.
                Eşlikli çalma ve benzeri oda müziği çalışmalarında bireysel teknik sorunlardan çok müzikalite, birliktelik ve entonas-
            yon ile ilgili sorunlar üzerinde durulur. Bu sebeple çalıcıların birlikte müzik yaparken sahip olmaları gereken bir takım
            beceriler vardır. Bu beceriler şunlardır:
                ●  Dinleme becerisi  : Dinleme becerisi eşlikli çalmada öğrencilerin kendi partilerini grubuyla senkronize ve uyumlu
            çalabilmesi açısından önemlidir.
                ●  Teknik beceriler   : Eşlikli çalmada icracılar, çalgıda sağ ve sol el tekniklerinin yanı sıra seslendirme ve süsleme tek-
            niklerine de hakim olmalıdır.
                ●  Teorik bilgi       : Çalıcıların teorik ve armonik açıdan iyi bir müzik bilgisine sahip olması gerekir.

                ●  Müzikalite        : Çalıcılar bestecinin anlatmak istediği duyguyu, müzikal fikri iyi algılamalı ve yansıtmalıdır. Bu
            çerçevede tarihsel süreçteki müzikal dönemlere hakim olmaları ve dönemlerin stil özellikleri bakımından bir kültür alt
            yapısına  sahip olmaları gerekir.

                     Bilinçli Farkındalık Köşesi



                      Aşağıdaki etkinliği yaparken dikkatinizi piyano eşliğinin farklı yönlerine odaklamaya çalışınız. Piyano eşli-
                  ğinin parçaya nasıl bir  katkıda bulunduğunu düşününüz ve ruhunuza nasıl dokunduğunu hissediniz.
                  Derin bir nefes alınız ve nefesinizi birkaç saniye tutunuz. Sonra nefesinizi yavaşça veriniz. Dikkatinizi çalgınıza
                  ve müziğe odaklayınız.
                  Kitabınızdan çalmak istediğiniz piyano eşlikli parçayı seçiniz.
                  Piyano eşliğinin her bir notasını dikkatlice dinleyiniz. Her bir notanın sesini, titreşimini ve duygusunu hissediniz.
                  Piyano eşliğinin  sizde uyandırdığı hissi deneyimleyiniz.
                  Piyano eşliğindeki farklı sesleri ve dokuları dikkatlice dinleyiniz. (Eşliklerin bir ritim kalıbı oluşturduğunu duya-
                  bilirsiniz. Farklı ritim kalıpları, parçaya hareket ve enerji katar.)
                  Piyano eşliğinin parçanın ritim ve akışını nasıl etkilediğini düşününüz. Örneğin piyano eşliğinin, parçanın ritim
                  ve akışını daha canlı ya da durağan hâle getirdiğini duyabilirsiniz.
                  Piyano eşliğinin ruhunuza nasıl dokunduğunu hissediniz. Örneğin  piyano eşliğinin, içinizde mutluluk ve neşe
                  hissi uyandırdığını ya da duygusal ve hüzünlü bir etki bıraktığını gözlemleyebilirsiniz.
                  Piyano eşliklerini bu yönergeler doğrultusunda dinlediğinizde, eserde  anlatılmak istenen duygu ve düşünceyi
                  daha etkili bir şekilde ifade edebilirsiniz.





        100 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107