Page 107 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 107

4. ÜNİTE


                4.4. Segâh Makamı

                Birleşik makamlarımızdan biri olan segâh makamı, Batı müziği ses sistemine (5 ses) göre bir oktav seslendirildi-
             ğinde “sol-re”, iki oktav seslendirildiğinde “sol-re-la” telleri kullanılarak çalınır. Pes bölgede genişlemeler ve yedenli
             kalışlar yapıldığında “do” teli de kullanılır.

                4.4.1. Segâh Makamının Özellikleri
                Segâh sözcüğü Türk müziğinde si sesi (perdesi) ve bu ses üzerindeki makam anlamına gelir. Sık kullanılan bir
             makamdır.
                 BİLGİ NOTU
                   Segâh sözcüğü Farsça kökenlidir. Üçüncü nota anlamına gelir. Makamın 14. yüzyıldan önce bulunduğu
                düşünülmektedir.             Türk Müziğinde Segah Dizileri


                Segâh makamı dizisinin Türk müziğindeki gösterilişi şu şekildedir:


                                           Segâh Perdesi Üzerinde Segâh 5'lisi  Eviç Perdesi Üzerinde Hicaz 4'lüsü


                   &      œ #    w 5        œ         ˙         œ 5       ˙ #    œ       œ #     œ 5
                                             Türk Müziğinde Segah Dizileri
                                      S         T         K        T         S       A      B

                Segâh makamı dizisinin Batı müziği ses sistemindeki (5 ses-si kararlı) gösterilişi şu şekildedir:




                   ?                                 ˙          œ        ˙ #     œ       œ #     œ
                          œ #    w         œ



                   Tablo 2: Segâh Makamının Özellikleri

                                                Segâh Makamının Özellikleri

                   Durak           Segâh perdesidir. (si koma bemol)
                   Seyir           Çıkıcıdır.
                                   Segâh makamı dizisi yerinde tam segâh beşlisine eviçte hicaz dörtlüsünün eklen-
                   Dizi
                                   mesiyle oluşur.
                   Güçlü           Neva perdesidir. (re)
                   Donanım         Si bir komalık bemol, mi bir komalık bemol, fa bakiye diyezdir.
                   Yeden           Kürdî perdesidir. (la diyez)
                                   Segâh makamı yapısı gereği tiz taraftan genişletilmiştir. Pest tarafta dügâh perde-
                   Genişlemesi    Yerinde Eksik Segah 5'lisi
                                   sinde uşşaklı, rast perdesinde rast çeşnisiyle genişleme gösterir.
                                                              Neva'da Uşşak Beyati Dizisi
                   Perdelerin Türk   Segâh , Çargâh, Neva, Dik Hisar veya Hüseyni, Eviç veya Acem, Gerdaniye, Sünbüle
                   Müziğindeki     veya Muhayyer, Tiz Segâh veya Sünbüle, Tiz Çargâh ve Tiz Nevadır.
                   İsimleri
                                   Seyre segâh sesi civarından başlanır. Neva perdesinde yarım kalış yapılır. İstenirse
                                   neva perdesi üzerinde uşşaklı, buselikli ve rastlı kalışlar da yapılır. Eviç perdesin-
                                   de hicaz dörtlüsü gösterilir. Ardından gerdaniyede buselik beşlisi ve nevada uş-
                   Seyir          Yerinde Eksik Segah 5'lisi
                                   şak dörtlüsü gösterilir. Seyri yaparken inici durumda mi ve fa sesleri natürel hale
                                                              Neva'da Uşşak Beyati Dizisi
                                   döner. Ayrıca yeden sesinden önceki rast sesi kullanılarak segâh perdesinde tam
                                   karar yapılır.





          106  DİZİ-MAKAMLAR VE İLGİLİ DAĞARCIK IV
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112