Page 231 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 231

5.  Çelloda çift tel çalışmalarında seslerin doğruluk   iyi bilir, çalınan sesleri iyice kontrol edip yanlış
                 kontrolü çalgıyı kullanan kişi tarafından yapılır.   bastığı sesi düzeltir.
                 Bu, çalışmaların daha sağlıklı yürütülmesini sağ-  9.  B
                 lar.
             6.  Eşlikli çalma; müzikalite, birliktelik ve entonas-  6. ÜNİTE
                 yon ile ilgili sorunların ortadan kaldırılmasına
                 yardımcı olması sebebiyle önemlidir. Ayrıca eş-  1.   Türk müziği
                 likli çalma ve oda müziği çalışmaları öğrenciye   2.   Klasik Batı müziği
                 motivasyon sağlar. Motivasyon, çalgı eğitimin-
                 de seviyenin arttırılmasında olumlu bir kavram-  3.   Geleneksel müziğin makam, usul ve tür yapısına
                 dır.                                              dair değerlerinin göz ardı edilmemesi gerekir.
             7.  Akorların temiz çalınabilmesi ve daha kontrollü   4.   a) Rönesans
                 bir seslendirme için sol elde parmak tutmaya         b) Aydınlanma felsefesi
                 dikkat etmek gerekir. Parmak tutma esnasında   5.  Teknolojik  ve     elektronik   ögelerle
                 sol el bir kalıp hâlinde düşünülmelidir.          desteklenmelidir.
             8.  Çift tel çalışmalarında entonasyon sorunlarının   6.   B
                 çözülebilmesi  çalgıyı  çalan  kişinin sol  elde   7.   C
                 yapacağı düzeltmelere bağlıdır. Bunun için çalgı
                 çalan kişi seslerin tam olarak nasıl tınladığını


                                              TERİMLER SÖZLÜĞÜ

                                                           A

             akort          : Bir çalgıyı, uyumlu ve doğru ses vermesi için ayarlama işi.
             armoni         : Belirli kurallar çerçevesinde sesler arasında sağlanan ve kulağa hoş gelen uyum.
             armonik        : Ana sesin yanı sıra, daha hafif işitilen öteki farklı sesler.
             arpej          : Bir akorun seslerini arp çalar gibi birbiri ardı sıra hızla seslendirme.
                                                           B

             Barok Dönem    : Rönesans ile Klasik Dönem arasındaki, operanın doğuşundan J.S. Bach’ın ölümüne kadar
                              geçen süre.
                                                           D

             derece         : Majör ya da minör bir dizide yer alan seslerden her biri.
             dizi           : Birbirini izleyen sekiz komşu sese verilen isim.
             do diyez minör  : 1. Do diyez dizisi üzerine kurulan ve dört diyez alan minör dizi, ton. 2. Mi majörün ilgili minörü.

                                                           E
             eksen          : Dizinin temel sesi, akoru.
             entonasyon     : Bir eserin seslendirilmesinde sesleri doğru çıkarmak.
             etüt           : Müzik eğitiminde belirli zorlukları yenmek için bestelenmiş müzik eseri.
                                                           F

             fa minör       : 1. Fa dizisi üzerine kurulan ve dört bemol alan minör dizi, ton. 2. La bemol majörün ilgili minörü.
             flageolet      : 1.Yaylı çalgılarda armonik sesleri öne çıkarmak için kullanılan teknik. 2. Bir flüt çeşidi.

                                                           H
             hüzzam         : 1. Segah perdesi üzerinde bir hüzzam dörtlüsüne çargâh perdesi üzerinde zirgüleli hicaz
                              dizisinin eklenmesiyle oluşan makam. 2. Türk müziğinde özel bir dörtlü.
                                                           K

             kalenderî      : Halk müziğinde bir makam adı.
             Klasik Dönem  : Barok dönem ile Romantik dönem arasında, J. S. Bach’ın ölümünden Ludwig van Beethoven’in
                              ölümüne kadar devam eden süre.



          230
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236