Page 230 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 230

CEVAP ANAHTARI


                                                                    taraftan Barok Dönem’in duyarlılığı korunurken
                  1. ÜNİTE                                          diğer yandan hız, nüans, armoni, modülasyon
                                                                    ve kromatik iniş çıkışlarda abartılı bir karşıtlık
               1.  Tonalite                                         ilkesi uygulanmıştır. Böylelikle müzik, en
               2.  Flageolet                                        genel ifadeyle, halka hitap edecek bir nitelik
               3.  Bir dizinin başlangıç ve bitiş sesi, aralık yapıları,   kazanmıştır.
                  aldığı ses değiştirici işaretler, seslerinin durucu-  4.  2-4 el piyano veya yaylı çalgılar için yazılmış
                  yürüyücü özellikleri gibi unsurlar tonalitenin    küçük sonatlara sonatin adı verilir. Sonatin, 17.
                  oluşumuna etki eder.                              yüzyılda ortaya çıkmıştır ve sonata nazaran
               4.  Sağ elde yayın hızı, teller üzerindeki baskısı ve   hem küçüktür  hem de  çalgı tekniği sergileme
                  tellerle buluştuğu temas noktası çok önemlidir.   açısından sınırlıdır.
                  Doğru bir yay tutuşu ve nitelikli ses üretimi   5.  Sonat allegrosu; serim, gelişme, serimin tekrarı
                  için vücudun rahat olması; omuz, dirsek, bilek    olmak üzere üç bölüme ayrılır. Serim bölümünde
                  ve parmak eklemlerinde esneklik sağlanması        ana tema duyurulur. Gelişme bölümünde
                  gerekir.                                          ana temanın ezgisel ve tonal düşüncesi farklı
               5.  Doğal flageolet tekniğinde parmaklar tele bas-   şekillerde işlenir. Daha sonra serim bölümüne
                  kı yapılmadan sadece dokundurulur. Yapay fla-     tekrar dönülür.
                  ogelet tekniğinde ise başparmak tele baskı ya-  6.  E
                  parken üçüncü parmak tele dokundurulur.       7.  A
               6.  E                                            8.  C
               7.  A
               8.  C                                                4. ÜNİTE

                  2. ÜNİTE                                      1.  Do-sol-re-la
                                                                2.  Sol-re-la
                                                                3.  Dügâh perdesi üzerinde saba 4’lüsüne çargâh
               1.  3. Parmağın                                      perdesi üzerinde zirgiüleli hicaz dizisinin eklen-
               2.  Ön kolun                                         mesiyle oluşur. (KSSASTSAS)
               3.  III. pozisyonda kapalı konum, sol elin I. pozisyo-  4.  Mi majör
                  na göre 1,5 ses daha tiz olacak şekilde konum-
                  landırılmasıyla uygulanır.                    5.  Sol-re
               4.  Asansörün çalışma prensibi gibi sol el de farklı   6.  Durağı segâh perdesi, güçlüsü nevâ perdesi, se-
                                                                    yir inici-çıkıcı, dizisi segâh perdesi üzerine hüz-
                  pozisyonlar çalınırken tuşenin değişik yerlerin-  zâm 5’lisi eviç perdesi üzerinde hicaz 4’lüsünün
                  de konumlanabilir. Bu pozisyon geçişlerinde sol   eklenmesiyle oluşur, donanım si koma bemol,
                  elin kolla birlikte yer değiştirmesi esas alınmalı-  mi bakiye bemol, fa bakiye diyez, yedeni kürdi
                  dır.                                              perdesidir.
               5.  Kas yapısında ya da sinirlerde herhangi bir ger-  7.  E
                  ginlikle karşılaşmamak için açık konumda çalar-
                  ken sol elin sertleşmesini önlemek gerekir. Bu-  8.  C
                  nun için de sol el başparmağının tuşenin soluna
                  doğru kayması ve bilek ile ön kolun hem esnek     5. ÜNİTE
                  hem de rahat olması sağlanmalıdır.
               6.  D                                            1.  Akor
                                                                2.  Entonasyona
                  3. ÜNİTE                                      3.  Arpej

                                                                4.  Üç sesli ve dört sesli akorlar, akorun en kalın ve
               1.  Eşlik çalgısı                                    orta tellerindeki sesleri ile belirli bir hızda yaya
               2.  Klasik Dönem'den                                 basınç uygulanarak çalınır.Daha sonra yay; orta
               3.  Olgun Barok Dönem’in  “rokoko akımı” ile         ve ince teldeki seslerde, hızlı bir tel değiştirme
                  Alman edebiyatının  “fırtına ve gerilim akımı”    hareketiyle ve dengeli bir basınçla devam ettiri-
                  Klasik Dönem’i hazırlayan ögelerdir. Alman        lir. Her akorda tel geçişlerine yönelik bu uygula-
                  stilinde Fransız rokoko akımına karşıt bir üslup   manın yapılması gereklidir.
                  sergilemiştir. Bu stilin müzik cümleleri, yoğun
                  bir duygu gözetilerek ifade edilmiştir. Bir



                                                                                                            229
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235