Page 230 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 230
CEVAP ANAHTARI
taraftan Barok Dönem’in duyarlılığı korunurken
1. ÜNİTE diğer yandan hız, nüans, armoni, modülasyon
ve kromatik iniş çıkışlarda abartılı bir karşıtlık
1. Tonalite ilkesi uygulanmıştır. Böylelikle müzik, en
2. Flageolet genel ifadeyle, halka hitap edecek bir nitelik
3. Bir dizinin başlangıç ve bitiş sesi, aralık yapıları, kazanmıştır.
aldığı ses değiştirici işaretler, seslerinin durucu- 4. 2-4 el piyano veya yaylı çalgılar için yazılmış
yürüyücü özellikleri gibi unsurlar tonalitenin küçük sonatlara sonatin adı verilir. Sonatin, 17.
oluşumuna etki eder. yüzyılda ortaya çıkmıştır ve sonata nazaran
4. Sağ elde yayın hızı, teller üzerindeki baskısı ve hem küçüktür hem de çalgı tekniği sergileme
tellerle buluştuğu temas noktası çok önemlidir. açısından sınırlıdır.
Doğru bir yay tutuşu ve nitelikli ses üretimi 5. Sonat allegrosu; serim, gelişme, serimin tekrarı
için vücudun rahat olması; omuz, dirsek, bilek olmak üzere üç bölüme ayrılır. Serim bölümünde
ve parmak eklemlerinde esneklik sağlanması ana tema duyurulur. Gelişme bölümünde
gerekir. ana temanın ezgisel ve tonal düşüncesi farklı
5. Doğal flageolet tekniğinde parmaklar tele bas- şekillerde işlenir. Daha sonra serim bölümüne
kı yapılmadan sadece dokundurulur. Yapay fla- tekrar dönülür.
ogelet tekniğinde ise başparmak tele baskı ya- 6. E
parken üçüncü parmak tele dokundurulur. 7. A
6. E 8. C
7. A
8. C 4. ÜNİTE
2. ÜNİTE 1. Do-sol-re-la
2. Sol-re-la
3. Dügâh perdesi üzerinde saba 4’lüsüne çargâh
1. 3. Parmağın perdesi üzerinde zirgiüleli hicaz dizisinin eklen-
2. Ön kolun mesiyle oluşur. (KSSASTSAS)
3. III. pozisyonda kapalı konum, sol elin I. pozisyo- 4. Mi majör
na göre 1,5 ses daha tiz olacak şekilde konum-
landırılmasıyla uygulanır. 5. Sol-re
4. Asansörün çalışma prensibi gibi sol el de farklı 6. Durağı segâh perdesi, güçlüsü nevâ perdesi, se-
yir inici-çıkıcı, dizisi segâh perdesi üzerine hüz-
pozisyonlar çalınırken tuşenin değişik yerlerin- zâm 5’lisi eviç perdesi üzerinde hicaz 4’lüsünün
de konumlanabilir. Bu pozisyon geçişlerinde sol eklenmesiyle oluşur, donanım si koma bemol,
elin kolla birlikte yer değiştirmesi esas alınmalı- mi bakiye bemol, fa bakiye diyez, yedeni kürdi
dır. perdesidir.
5. Kas yapısında ya da sinirlerde herhangi bir ger- 7. E
ginlikle karşılaşmamak için açık konumda çalar-
ken sol elin sertleşmesini önlemek gerekir. Bu- 8. C
nun için de sol el başparmağının tuşenin soluna
doğru kayması ve bilek ile ön kolun hem esnek 5. ÜNİTE
hem de rahat olması sağlanmalıdır.
6. D 1. Akor
2. Entonasyona
3. ÜNİTE 3. Arpej
4. Üç sesli ve dört sesli akorlar, akorun en kalın ve
1. Eşlik çalgısı orta tellerindeki sesleri ile belirli bir hızda yaya
2. Klasik Dönem'den basınç uygulanarak çalınır.Daha sonra yay; orta
3. Olgun Barok Dönem’in “rokoko akımı” ile ve ince teldeki seslerde, hızlı bir tel değiştirme
Alman edebiyatının “fırtına ve gerilim akımı” hareketiyle ve dengeli bir basınçla devam ettiri-
Klasik Dönem’i hazırlayan ögelerdir. Alman lir. Her akorda tel geçişlerine yönelik bu uygula-
stilinde Fransız rokoko akımına karşıt bir üslup manın yapılması gereklidir.
sergilemiştir. Bu stilin müzik cümleleri, yoğun
bir duygu gözetilerek ifade edilmiştir. Bir
229