Page 39 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 39
2. ÜNİTE
2. ÜNİTE: III. POZİSYON VE ÖRNEK UYGULAMALAR
NELER ÖĞRENİLECEK?
• III. Pozisyonda Tüm Tellerdeki Nota Yerleri ve Pozisyonun Uygulanışı
• Doğru Seslere Basmaya Yönelik Alıştırmalar
• III. Pozisyonda Etüt ve Eserler
• III. Pozisyonun I, II ve IV. Pozisyonlar ile Birlikte Kullanılması
• İçeriğinde Karma Pozisyonların Kullanıldığı Etüt ve Eser Uygulamaları
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Daha önce öğrenilen I, II ve IV. pozisyonlar ile bu pozisyonlara bağlı konumları tekrar ediniz.
2. Çelloda pozisyonlar seslendirilirken kol, el ve parmak durumlarının nasıl olması gerektiğini araştırınız.
3. Çello sanatçılarının video kayıtlarını izleyiniz. Eserlerini seslendirirken pozisyon geçişlerinde sol eli nasıl
kullandıklarını gözlemleyiniz.
2.1. Çelloda III. Pozisyon
2.1.1. Çelloda III. Pozisyon Kavramı
Çelloda III. pozisyon, sol elde 1. parmağın konumuna göre farklı biçimlerde uygulanmaktadır. III. pozisyonda
kapalı konum, sol elin I. pozisyona göre 1,5 ses daha tiz olacak şekilde konumlandırılmasıyla uygulanır. III. pozis-
yon en doğal hâliyle uygulanırken sol elin 1. parmağı, 4. parmağın I. pozisyondaki yerine getirilir. Diğer parmaklar
ise 1. parmağa göre yarım ses aralık oluşturacak biçimde yerleştirilir. Örneğin “re” telinde 1. parmak “sol” sesine, 3.
parmak “la” sesine ve 4. parmak “si bemol” sesine basılır (Görsel 8, Görsel 9). 1. parmakla çalınan “sol” sesi, boş tel
“sol” sesi ile kontrol edilerek pozisyonun doğruluğu sağlanır.
1
2
I. Pozisyon
3
4
III.POZİSYON1-2 ALIŞTIRMA
Score
Görsel 8: III. pozisyonda sol elin önden görünümü Görsel 9: Sol elin arkadan görünümü
1. ETKİNLİK
1 ve 2. alıştırmalarda verilen III. pozisyonda kapalı konum parmak çalışmalarını çalgınızla seslendiriniz.
Score ≤
≥ III.PO 4ZİSYON1-2 ALIŞTIRMA
œ 1 œ 3 œ 1 œ 3 œ b 4 1 3 4 1 3 4
1 ? 3 œ œ œ œ b œ b
4
œ œ
≥ ≤ 4
1 œ 2 œ b œ 1 2 œ b œ b 4 1 2 4 1 2 4
2 ? 3 œ œ œ b œ b
4
œ œ b œ b
38 III. POZİSYON VE ÖRNEK UYGULAMALAR
©
©