Page 27 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 27

3. Pizzicato
            Pizzicato (pitsikato) terimi özellikle yaylı çalgıların yayla değil de parmakla çalma
            tekniğini belirtmek için kullanılmaktadır. Gitarda benzer tınıyı oluşturmak için sağ
            elin dış kenarı alt eşiğin üstüne getirilir ve tellerin üzerine yaslanır. Bu pozisyon-
            da “p” parmağı istenen notayı seslendirir. Sağ elin dış kenarı telleri perdelediği
            için koyu, puslu bir ton ortaya çıkar. Bas tellerde uygulandığında kontrbas veya
            viyolonselin parmakla seslendirilme tınısını andırır. Tiz tellerde ise viyola veya ke-
            manın parmakla seslendirilme tınısına benzetilebilir. Nota yazısında “pizzicato”,
            “pizz.”, “mute” terimleriyle ifade edilir. Bu teknikten sonra yeniden doğal seslere
            dönüş için “naturel” ya da kısaltması olan “nat.” terimi kullanılır.

            Aşağıda verilen üç oktav mi majör diziyi pizzicato tekniğiyle seslendiriniz. Sağ   Uygulama
            elinizin dış tarafını tüm tellere dayayarak “p” ile seslendirme yapınız. Koyu ve
            puslu bir ton elde etmeye dikkat ediniz. Çalışmanız ilerledikçe metronom de-
            ğerini artırınız.


























            4. Vibrato
            Vibrato terimi titreşim yapmak anlamına gelir. Notanın titreştirilerek tınlamasını
            sağlamaya vibrato tekniği denir. Bu tekniği uygulamak için sol el parmağı, bas-
            kı noktasını kaydırmadan hızlıca sağa ve sola doğru titreştirilir. Bu hareket sol
            el dirseğinden başlayarak parmak ucuna iletilir. Parmak ucunun sağa ve sola
            doğru hızlı salınımıyla ses dalgalı bir şekilde tınlar. Vibratolu notalar genellikle
            duygusal anlatım içeren notaların ifadesinde kullanılır. Keman, viyola, viyolon-
            sel gibi perdesiz enstrümanlarda çok sık kullanılan bir teknik olsa da gitar eser-
            lerinde, özellikle Romantik Dönem parçalarında sıklıkla kullanılmaktadır. Vibra-
            to tekniği genellikle yorumcuya bırakılan bir tekniktir. Ancak besteci özellikle
            belirtmek isterse nota yazısında vibrato çalınması istenen bölüme “vibrato” ya
            da kısaltması olan “vib.” terimi yazılabilir.

              Vibratonun yoğunluğu sol elin sağa ve sola salınma hızıyla ilgilidir. Sol elin ya-
            vaş salınmasıyla geniş ve yayvan bir vibrato, hızlı salınmasıyla sık ve yoğun bir
            vibrato karakteri üretilir.

            26. sayfada  verilen  üç  oktav  mi  majör  diziyi  vibrato  tekniği  ile  seslendiriniz.  Uygulama
            Başlangıçta sol eli yavaş bir hızla sağa ve sola doğru salındırarak geniş bir
            vibrato elde etmeye çalışınız. Sol elin tüm parmaklarına vibrato tekniğini uygu-
            layınız. Geniş karakterli vibrato tekniği tam olarak yerleştikten sonra metronom
            hızını artırmadan, aynı hızda daha yoğun, orta düzeyde bir vibrato elde etmeye
            çalışınız. Çok yoğun bir vibrato elde etmek için ise sol elinizi çok hızlı ve sık
            aralıklarla sağa ve sola doğru salındırınız. Böylece geniş, orta ve sık yoğunlukta
            üç farklı düzeyde vibrato elde etmiş olursunuz. Bu vibrato türleri uygun müzikal
            cümlelere göre seçilip uygulanabilir.

                                                                                                          25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32