Page 16 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 12
P. 16

1. ÜNİTE



          TEKNİK ÇALIŞMALAR                                                                         1. ÜNİTE




            1.1. Kromatik Çalışmalar ve Hız Çalışmaları



                     HAZIRLIK ÇALIŞMASI



                 1.  Göksel Baktagir’in hız ve kromatik tekniklerini kullandığı hicaz makamındaki "91’in Baharı" isimli
                 saz semaisinin video kaydını izleyiniz.
                 2.  Safinaz Rizeli’nin hicaz makamındaki taksimini dinleyiniz.

                 3.  Refik Talat Alpman’a ait hicaz makamındaki saz semaisini Ayşegül Kostak Toksoy’dan dinleyi-
                 niz.




            Kanunda belli başlı çalma teknikleri mevcuttur. Bu teknikler; elleri aynı anda süratli kullanma, parmakla ve
          bilekten tremolo, normal ve ters mızrap, oktavlı icra, akor, glissando (gılisando), pizzicato (pisikato), tenuto (sesi
          tutma), çarpmalı icra, kromatik, mandal titretme ve oynatma (vibrato), fiske, trill, staccato (sıtakato), çift ses tek-
          niği (çift sesli üçlüler) vb. olarak sıralanabilir.
            Kanunda en etkili tekniklerden biri de kromatik çalma tekniğidir. Kromatik çalma tekniği mandalı tam olarak
          kaldırıp sabitleme ve geçici mandal kaldırma olarak iki şekilde uygulanır. Geçici mandal kaldırma tekniği mandalı
          başparmak ucu ile kaldırıp tele vurduktan sonra tekrar bırakarak uygulanır.


                     BİLGİ NOTU



               Batı müziği romantik dönem tekniklerinden biri olan kromatizm  pek çok müzik türünü etkilemiştir. Türk
            müziği teorisinde kromatik dizi yapısı olmamasına rağmen kromatizm 19. yüzyıldan sonra Türk musikisin-
            de de yaygınlaşma başlamıştır. Kromatizm, icracıya melodi ve makam kalıplarının dışında daha özgür bir
            alan sağlamaktadır. Bu nedenle saz semailerinin yanı sıra özellikle 20. yüzyılın ilk yarısından itibaren taş
            plaklar için kayda alınmış olan taksim icralarında da kromatizmin varlığı gözlenmektedir.


                                                                                         Kutup Ata TUNCER



            1.1.1. Kromatik Etütleri Yavaştan Hızlı Tempoya Doğru Çalma


            Etütlerin önerilen süratle çalınması ilk etapta mümkün olmayabilir. Bu nedenle nota kalıpları metronom yardı-
          mıyla çalınmalı, tempo kademeli olarak hızlandırılmalıdır.


                     BİLGİ NOTU




                  İsimleri aynı sesleri ayrı olan ve birbirine yarım ses mesafede bulunan aralığa kromatik aralık denir.








         14    TEKNİK ÇALIŞMALAR
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21