Page 20 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 12
P. 20
RÖPORTAJ
Taner Sayacıoğlu ile Röportaj
H.U. Dağlı : Öğrencilerin kanun çalmada başarılı
olabilmeleri için sahip olmaları gereken nitelikler
hakkında neler söylemek istersiniz?
Taner Sayacıoğlu : Öncelikle öğrencilerin iyi bir kulağa ve
ritim duygusuna sahip olması gerekmektedir.
Öğrenci kanun sazını seçmişse fiziki yapı olarak bu
çalgıyı çalabilecek nitelikte ve yatkınlıkta olmalıdır.
Bu anlamda öğrencinin el ve parmak yapısı oldukça
önemlidir.
H.U. Dağlı : Kanun çalmada öğrencinin çalgısıyla
duygusal anlamda bir bağ kurması sizce başarıyı
nasıl etkilemektedir?
Taner Sayacıoğlu : Eser icrası duygusallık gerektirir. Müzik icra eden kişi
kendi ruh hâlini hatta karakterini bile çaldığı Görsel 2: Taner Sayacıoğlu
saza yansıtır. Tabi bu söylediklerim sazın teknik
zorluklarının üstesinden gelindikten sonra üzerinde durulması gereken konulardır.
H.U. Dağlı : Öğretmenler, öğrencileri düzenli ve sistemli çalışmaya yönlendirmek
konusunda neler yapabilir?
Taner Sayacıoğlu : Her enstrümanda olduğu gibi kanun sazının icrası da sistemli ve istekli bir
çalışma gerektirir. Öğrencinin kanun sazıyla çalışma isteğine ve bilincine sahip
olabilmesi için öğretmenin yol gösterici ve teşvik edici bir anlayışla hareket etmesi de
oldukça önemlidir.
H.U. Dağlı : Kanun sazının öğrenilmesi aşamasında hedef belirlemenin ve zamanı planlamanın
öğrencilere ne gibi katkıları vardır?
Taner Sayacıoğlu : Müzikte planlı ve sistemli çalışma çok önemlidir. Bunu sağlayabilmek için kişinin müzik
kültürü ve temeli sağlam olmalıdır. Bir diğer husus da doğru çalışma prensibi
belirlemektir. Bu sayede mümkün olduğunca az hata yapılacak, zamandan tasarruf
edilecek ve hedeflenen başarıya daha hızlı bir şekilde ulaşılacaktır.
H.U. Dağlı : Öğrenciler, kendilerini çalışma ortamından alıkoyan uyaranlardan nasıl uzak kalmalıdır?
Taner Sayacıoğlu : Kanun çalmak konsantrasyon gerektiren bir iştir. Dolayısıyla çalıştığınız ortam buna
uygun bir yer olmalıdır. Öğrenci sazına çalışırken sadece icra ettiği müziğe
odaklanmalıdır. Aksi takdirde çalışmadan verim almak ve başarıya ulaşmak öğrenci
için zor olacaktır.
H.U. Dağlı : Bireysel çalışmada en yüksek verim nasıl alınır?
Taner Sayacıoğlu : Bireysel çalışmada en yüksek verim yapılacak tekrarlarla elde edilir. Öğrencinin
yetenekleriyle çalışma azmi birleştiğinde ortaya muhteşem sonuçların çıkacağı
yadsınılamaz bir gerçektir.
H.U. Dağlı : İyi bir kanun öğrencisi olma yolunda öğrencilere tavsiyeleriniz nelerdir?
Taner Sayacıoğlu : Öncelikle öğrenci kaliteli bir enstrümana sahip olup çaldığı sazı çok iyi tanımalıdır.
Bununla birlikte öğrencinin sağlam bir gözlem yeteneğinin olması sazının sınırlarını iyice
kavramasını sağlayacaktır. Ayrıca öğrencinin Türk müziği makam bilgisi üst düzeyde
olmalıdır. Öğrenci daima öğrenmeye ve yeniliklere açık olmalı, kendini eleştirebilmeli,
birikimlerini zenginleştirmelidir. Unutulmamalıdır ki müzikte öğrenmenin sonu yoktur.
Harika Uğur Dağlı, kişisel görüşme, 18 Şubat 2018
TEKNİK ÇALIŞMALAR 19