Page 23 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 12
P. 23

2. SABA MAKAMI


                NELER ÖĞRENİLECEK?
                 •  Saba makamı
                 •  Saba makamının özellikleri
                 •  Saba makamı eserlerini çalma
                 •  Saba makamındaki eserleri 1, 4 ve 5 ses göçürerek çalma


                2.1. Saba Makamında Seyir, Etüt ve Eserler
                HAZIRLIK ÇALIŞMASI
                 •  Halil Karaduman’ın saba kanun taksimini dinleyiniz.
                 •  Bestesi Tamburi Osman Bey’e ait olan saba peşrevi dinleyiniz.
                 •  Bestesi Şakir Ağa’ya ait olan  “Gelmiş Değil Böyle Peri” adlı eseri dinleyiniz.


                BİLGİ DAĞARCIĞI
                  Türk sanat müziğinde makamlar genel olarak üçe ayrılır.
                  Basit Makam: Dizileri bir tam dörtlü, bir tam beşli veya bir tam beşli, bir tam dörtlünün birleşmesinden
                meydana gelen makamlara basit makam denir. Türk müziğinde on üç adet basit makam vardır.
                  Bileşik (Mürekkep) Makam: Yapısında birden fazla dizi bulunduran makamlara bileşik makam denir.
                Farklı dizilerin ve çeşnilerin birleşip özel kalıplara dönüşmesiyle bileşik (mürekkep) makamlar oluşur. Türk sa-
                nat müziğinde tek başına makam olarak kullanılmayıp mürekkep makamların içinde kullanılan özel dörtlü ve
                beşliler vardır. Mürekkep makamların esası geçkidir. Geçki, herhangi bir makamdan başka bir makama uygun
                sesler kullanılarak geçilmesine denir.
                  Mürekkep makamlar çeşnilerden ve dizilerden meydana geldikleri için genellikle basit makamların kural-
                larına uymaz. Mürekkep makamların bütün özelliklerini göstermek için sekiz sesli bir dizi yetmez. Bu nedenle
                mürekkep makamların büyük bir kısmı sekiz sesli bir dizi ile gösterilemez. Bir makamın dizisi sekizliyi aşarsa
                o makam genellikle mürekkeptir.
                  Şed (Göçürülmüş) Makam: Herhangi bir dörtlü ve beşliyi ya da bir makam dizisini durağından alıp başka
                bir perdeyi durak kabul ederek aralıklarını bozmadan ve gerekli değişikliklerini yaparak göçürülen makamla-
                ra şed makam denir.

                2.1.1. Saba Makamı

                Saba makamı, Türk sanat müziğinin en dokunaklı ve mistik makamlarından biridir. Dinî müziğimizde de sık
             kullanılan bir makamdır. Saba makamı yapı olarak basit makamlardan farklıdır.
              Tablo 1: Saba Makamının Özellikleri
                                                    SABA MAKAMI



                    1              2              3               4              5              6





                 Durağı:       Seyri:         Dizisi:        Güçlüsü:       Yedeni:        Donanımı:
                 Dügâh         Çıkıcı–        Yerinde saba   Çargâh         Rast perdesidir.  Segâh ve hicaz
                 perdesidir.   (İnici–Çıkıcı)   dörtlüsünün,   perdesidir.                 perdeleridir.
                                              çargâh perdesi
                                              üzerindeki
                                              zirgüleli hicaz
                                              dizisine
                                              eklenmesiyle
                                              meydana gelir.



           22
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28