Page 50 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 12
P. 50

OKUMA METNİ




                                        SANAT DÜNYASINDA MÜZİĞİN ÖZÜ

                   Müzik hiçbir zaman görüneni anlatmaz. O yalnızca içteki özü, sevinci, üzüntüyü, acıyı, hazzı ya da şenliği
                 soyut olarak dile getirir. Ruhun müziğe bu kadar duyarlı oluşu bundandır. Müzik, bize seslenen bu diri ruh,
                 dünyaya bir biçim vermek için çalışır. Yani dünyayı benzer bir örnekte canlandırmaya uğraşır. Çünkü müzik her
                 zaman yaşamın, yaşamdaki olayların özünü dile getirir. Bu yüzden olayların farklılıkları müziği hiç etkilemez.
                 Müziğe bütün dertlerimizin çaresi olarak yüksek değerini veren işte bu evrenselliktir.
                   Melodi üretmek, insan duyarlılığının ve iradesinin en derin sırlarının keşfedildiği bir süreçtir. Melodi üret-
                 mek, dâhinin gerçekleştirdiği temel iştir. Dâhinin müzik çalışması, bağımsız, kendiliğinden ve bilinçsizdir. Bu-
                 rada gerçek bir esin söz konusudur. Olumlu ve soyut şeylerin edinilmiş bilgisi, sanatın her alanında olduğu
                 gibi müzikte de yetersizdir. Çünkü müzisyenin dile getirdiği şey, dünyanın iç özü ve bilgeliktir. Müzik bunları
                 kendisinin de kavrayamadığı bir dille anlatır. Müziğin özü üzerine uzun zaman düşündükten sonra bu sanattan
                 zevk duymanın tatlı bir haz olduğunu söyleyebilir ve bu hazzı tatmanızı öğütleyebilirim size. İnsanın ruhunu
                 daha dolaysız ve daha derin biçimde etkileyen bir başka sanat yoktur. Çünkü hiçbir sanat, dünyanın gerçek
                 özünü, müzik gibi dolaysız ve derin bir biçimde dile getiremez. Güzel ve yüce melodiler duymak, ruhu yıkamak
                 gibidir; insanı bütün pisliklerden, bütün zavallılıklardan ve bayağılıklardan arındırır.


                                                         Arthur Schopenhauer, İsteme ve Tasarım Olarak Dünya, 2. baskı, 2009.
                                                                                (Yazarlar tarafından düzenlenmiştir.)





                 8. ETKİNLİK
                  •  Ünitenin sonunda verilen eserlerden en az üç tane belirleyiniz. Arkadaşlarınızla oluşturacağınız grupla
                   bu eserleri icra ediniz.
                  •  Eserleri icra aşamasında, gruptaki müzikal ve sözel iletişime dikkat ediniz.
                  •  Müzikal iletişimin aranızdaki uyumda, sözel iletişimin ise parçaların trafiğini belirlemekte önemli oldu-
                   ğunu unutmayınız.































               Görsel  4:  “Kanun Detay”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Devlet Konservatuarı, İbrahim Alimoğlu Müzik Müzesi



                                                                                                             49
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55