Page 20 - ÇALGI EĞİTİMİ YAYLI SAZLAR ( KARADENİZ KEMENÇESİ) 12
P. 20
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI 2.2.2. Karadeniz Kemençesinin Tekniğine Uygun Tutulması
Karadeniz kemençesini tutarken başparmak ve işaret parmağı ile fazla baskı yapılmamalıdır. Sapa
Dizde çalınan yaylı enstrümanların duruş ve tutuluş pozisyonlarını inceleyip gözlemlerinizi gereğinden fazla uygulanacak baskı icra esnasında el ve parmakarın rahatça hareket etmesine engel olacaktır.
öğretmeninizle paylaşınız.
2. ETKİNLİK
2.1. DURUŞ POZİSYONU
2.1.1. Karadeniz Kemençesini Çalmak İçin Gereken Duruş Pozisyonu Karadeniz kemençesinin tekniğine uygun tutulması ile ilgili çalışmalar yapınız. Bu çalışmalar sırasında
başparmak ve işaret parmağınızın duruşuna dikkat ediniz.
2.2.3. Karadeniz Kemençesinin Diz Üzerindeki Konumu
Karadeniz kemençesi hem oturarak hem de ayakta çalınabilen bir
çalgıdır. Her iki duruşta da ayaklar ve eller omuz genişliği kadar açılma- Oturuş pozisyonundayken Karadeniz kemençesi dizler arasına ge-
lıdır. lecek şekilde konumlandırılır. Bununla beraber enstrüman çalma esna-
sında herhangi bir yere sabitlenmez. Kemençeyi tutan el omuz genişliği
kadar açıldığında kemençe hafif yana eğik şekilde konumlandırılmış
olur. Bu durum kemençede daha rahat çevrim yapılmasına olanak sağ-
lar.
Görsel 2.1 Görsel 2.4
Duruş pozisyonu Kemençenin diz üzerindeki
2.1.2. Karadeniz Kemençesini Çalmak İçin Gereken Duruş Pozisyonunun Uygulanması konumu
Karadeniz kemençesini çalmak için otururken ve ayakta dik bir duruş sergilenmelidir. Bu duruşun 2.2.4. Karadeniz Kemençesinin Doğru Konumlandırılması
sağlanması için vücudun kasılmaması, rahat olması çok önemlidir. Karadeniz kemençesini konumlandırırken dizler arası mesafeye dikkat etmek önemlidir. Mesafenin
gereğinden az veya çok olması enstrümanın dengesinin bozulmasına ve icra sırasında zorluk yaşanmasına
sebep olacaktır.
1. ETKİNLİK
3. ETKİNLİK
Karadeniz kemençesini çalmak için gereken duruş pozisyonu ile ilgili çalışmalar yapınız. Çalışmalarınız
sırasında vücudunuzun rahat olmasına özen gösteriniz.
Karadeniz kemençesinin doğru konumlandırılması ile ilgili çalışmalar yapınız.Çalışmalarınızı yaparken diz-
2.2. KARADENİZ KEMENÇESİNİN TUTULUŞU VE KONUMU ler arası mesafeye ve enstrümanın dengesine dikkat ediniz.
2.2.1. Karadeniz Kemençesinin Tutuluş Tekniği
2.3. YAYIN TUTULUŞU VE KONUMU
Karadeniz kemençesini tutacak elin doğal du-
ruşunda başparmak ile işaret parmağı arasında 2.3.1. Yayın Tutuluş Tekniği
“U” şeklinde bir ovallik görülür. Kemençenin baş Yayı tutacak elin avuç içi açık ve yukarı bakar pozisyondayken yayın topuk kısmı, işaret parmağının alttan
kısmıyla sapının birleştiği yere elde oluşan oval birinci boğumu ile başparmak arasına yerleştirilir. Bu esnada yayın kılları, çalan kişiye dönük pozisyondadır.
boşluk yerleştirilir. Çalgı başparmak ve işaret par- Yay, orta parmak ve yüzük parmağı yayın kıllarına içten temas edecek şekilde hafifçe gerdirilerek tutulur.
mağı ile kavranır.
Görsel 2.2 Görsel 2.3
Kemençenin tutuluşu Kemençenin tutuluşu Görsel 2.5
(Arkadan görünüm) (Önden görünüm) Yayın tutuluşu
18 19