Page 20 - ÇALGI EĞİTİMİ YAYLI SAZLAR ( KARADENİZ KEMENÇESİ) 12
P. 20

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI       2.2.2. Karadeniz Kemençesinin Tekniğine Uygun Tutulması

               Karadeniz  kemençesini  tutarken  başparmak  ve  işaret  parmağı  ile  fazla  baskı  yapılmamalıdır.  Sapa
 Dizde çalınan yaylı enstrümanların duruş ve tutuluş pozisyonlarını inceleyip gözlemlerinizi   gereğinden fazla uygulanacak baskı icra esnasında el  ve parmakarın rahatça hareket etmesine engel olacaktır.
 öğretmeninizle paylaşınız.

                                2. ETKİNLİK
 2.1. DURUŞ POZİSYONU
    2.1.1. Karadeniz Kemençesini Çalmak İçin Gereken Duruş Pozisyonu  Karadeniz  kemençesinin  tekniğine  uygun  tutulması  ile  ilgili  çalışmalar  yapınız.  Bu  çalışmalar  sırasında
            başparmak ve işaret parmağınızın duruşuna dikkat ediniz.
                    2.2.3. Karadeniz Kemençesinin Diz Üzerindeki Konumu
 Karadeniz kemençesi hem oturarak hem de ayakta çalınabilen bir
 çalgıdır. Her iki duruşta da ayaklar ve eller omuz genişliği kadar açılma-  Oturuş pozisyonundayken Karadeniz kemençesi dizler arasına ge-
 lıdır.     lecek şekilde konumlandırılır. Bununla beraber enstrüman çalma esna-
            sında herhangi bir yere  sabitlenmez. Kemençeyi tutan el omuz genişliği
            kadar  açıldığında  kemençe  hafif  yana  eğik  şekilde  konumlandırılmış
            olur. Bu durum kemençede daha rahat çevrim yapılmasına olanak sağ-
            lar.








                Görsel 2.1                                                                 Görsel 2.4
         Duruş pozisyonu                                                             Kemençenin diz üzerindeki
    2.1.2. Karadeniz Kemençesini Çalmak İçin Gereken Duruş Pozisyonunun Uygulanması        konumu
                   Karadeniz kemençesini çalmak için otururken ve ayakta dik bir duruş sergilenmelidir. Bu duruşun      2.2.4. Karadeniz Kemençesinin Doğru Konumlandırılması
 sağlanması için vücudun kasılmaması, rahat olması çok önemlidir.  Karadeniz  kemençesini  konumlandırırken  dizler  arası  mesafeye  dikkat  etmek  önemlidir.  Mesafenin
            gereğinden az veya çok olması enstrümanın dengesinin bozulmasına ve icra sırasında zorluk yaşanmasına
            sebep olacaktır.
 1. ETKİNLİK
                                3. ETKİNLİK
 Karadeniz kemençesini çalmak için gereken duruş pozisyonu ile ilgili çalışmalar yapınız. Çalışmalarınız
 sırasında vücudunuzun rahat olmasına özen gösteriniz.
               Karadeniz kemençesinin doğru konumlandırılması ile ilgili çalışmalar yapınız.Çalışmalarınızı yaparken diz-
 2.2. KARADENİZ KEMENÇESİNİN TUTULUŞU VE KONUMU   ler arası mesafeye ve enstrümanın dengesine dikkat ediniz.
    2.2.1. Karadeniz Kemençesinin Tutuluş Tekniği
               2.3. YAYIN TUTULUŞU VE KONUMU
 Karadeniz kemençesini tutacak elin doğal du-
 ruşunda  başparmak  ile  işaret  parmağı  arasında      2.3.1. Yayın Tutuluş Tekniği
 “U”  şeklinde  bir  ovallik  görülür.  Kemençenin  baş   Yayı tutacak elin avuç içi açık ve yukarı bakar pozisyondayken yayın topuk kısmı, işaret parmağının alttan
 kısmıyla  sapının  birleştiği  yere  elde  oluşan  oval   birinci boğumu ile başparmak arasına yerleştirilir. Bu esnada yayın kılları, çalan kişiye dönük pozisyondadır.
 boşluk yerleştirilir. Çalgı başparmak ve işaret par-  Yay, orta parmak ve yüzük parmağı yayın kıllarına içten temas edecek şekilde hafifçe gerdirilerek tutulur.
 mağı ile kavranır.















 Görsel 2.2   Görsel 2.3
 Kemençenin tutuluşu        Kemençenin tutuluşu                    Görsel 2.5
 (Arkadan görünüm)  (Önden görünüm)                       Yayın tutuluşu

 18                                                        19
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25