Page 132 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 12
P. 132

Ü
                 Üniteye Başlarkenniteye Başlarken
                  Klasik dönem eserlerinde dönemleri ayırt edebilmemiz için nelere dikkat etmemiz gerekir? lasik dönem eserlerinde dönemleri ayırt edebilmemiz için nelere dikkat etmemiz gerekir?
                  K
                 5.1. Romantik ve Çağdaş Dönem
                 5.1.1. Romantik Dönem Özellikleri

                 Müzik tarihinde 1820-1910 yılları arasını kapsayan döneme Romantik Dönem adı verilir. Klasik
            Dönem’in katı ve kuralcı anlayışına tepki olarak 19. yüzyılda Avrupa’da ortaya çıkan ve 20. yüzyılın
            başına kadar etkisini sürdüren Romantizm; sadece müzikte değil edebiyat, görsel sanatlar ve sah-
            ne sanatları gibi pek çok farklı sanat dalı üzerinde etkili olmuştur.
                 Klasik Dönem’de başlayan toplumsal aydınlanma çağı, Romantik Dönem’de yaşanan top-
            lumsal hareketlerin öncüsü olmuş; bireysel özgürlük, cumhuriyet, vatan sevgisi, insanların kar-
            deşliği gibi fikirlerin yayılmasını sağlamıştır. Bu dönemde müzikte de büyük değişimler yaşanmış
            “ben” kavramı ve “bireysellik” ön plana çıkmıştır. Kural ve kalıpların dışına çıkılmış, hayal gücünün
            öne çıkarılmasıyla birlikte eserler özgür bir anlatım biçimine sahip olmuş; bu dönemde biçim,
            armoni ve ritimde birçok yenilik ortaya çıkmıştır.

                 Romantizmde doğa sevgisi ön planda olduğu için besteciler eserlerinde doğallık ve doğa ses-
            lerine yakın tınılar üzerinde durmuşlar, ritim konusunda özgür davranmışlar ve duygularını abartılı
            nüanslarla vurgulamışlardır.
                 5.1.2. Romantik Dönem Bestecileri

                 Romantik Dönem’in ünlü bestecilerinden bazıları Carl Maria von Weber (Karl Mariya Fon Vi-
            ber), Franz Peter Schubert (Fıranz Pitır Şubırt), Frederic Chopin (Firederik Şopen), Robert Schu-
            mann (Robert Şuuman), Hector Berlioz (Hektor Berliyoz), Franz Liszt (Frans Lizt), George Bizet
            (Corç Bizet), Felix Mendelssohn Bartholdy (Feliks Mendelson Bartoldi), Johannes Brahms (Yoha-
            nes Bırams), Pyotr llyich Tchaikovsky (Piyotr İlyiç Çaykovski)’dir.

                 Dönemin başlıca kemancı bestecileri ise Louis Spohr (Luiz Şupua), Charles Auguste de Beriot
            (Çarls Ogust dö Beriyo), Nicolo Paganini (NikoloPaganini), Henri Vieuxtemps (Henri Vitan), Henryk
            Wieniawski (Henrik Vinyavski), Oskar Rieding (Oskar Riding)’dir. Bu dönemde yaşamış tüm beste-
            ciler unutulmaz eserlere imza atarak keman müziğine  katkıda bulunmuşlardır.
                 5.1.3. Romantik Dönem Eserlerinin Stil Özellikleri

                 Farklı  bir  armoni  anlayışı,  yeni  biçimler  ve  çalma  tekniklerine  getirilen  yenilikler  Romantik
            Dönem müziğinin önemli özelliklerini oluşturmuştur. Eser içinde ton değişimi (modülasyon) ve yarım
            aralıklar gibi stiller bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır. Müzik formlarına vals, romans, mazurka,
            polonaise, balad, noktürn gibi yeni formlar eklenmiştir. Paganini zamanında virtüözlük gerektiren
            çalma teknikleri giderek artmıştır. Olağanüstü senfoniler, liedler, koral müzikler, operalar, uvertürler,
            konçertolar yazılıp yorumlanmıştır. Özellikle günümüzde bile hayranlıkla dinlenen Verdi’nin operaları
            büyük ilgi  uyandırmıştır.

                 5.1.4. Romantik Dönem Eserlerinden Örnekler
                 Romantik Dönem özelliklerini geliştirip pekiştirebilmek için dönem eserlerinden bol bol örnek-
            ler dinlemek ve çalmak gerekir.


                  Ders İçi Çalışma
                  Polka (Polka), Humoresque (Humereskue), Theme From Witches Dance (Tiim Fırom Viçıs
               Dens),  Aria  (Arya)ve  Eski  Fransız  Şarkısı  adlı  eserleri  Romantik  Dönem  özelliklerine  dikkat
               ederek çalınız.




              130  5. ÜNİTE
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137