Page 132 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 12
P. 132
Ü
Üniteye Başlarkenniteye Başlarken
Klasik dönem eserlerinde dönemleri ayırt edebilmemiz için nelere dikkat etmemiz gerekir? lasik dönem eserlerinde dönemleri ayırt edebilmemiz için nelere dikkat etmemiz gerekir?
K
5.1. Romantik ve Çağdaş Dönem
5.1.1. Romantik Dönem Özellikleri
Müzik tarihinde 1820-1910 yılları arasını kapsayan döneme Romantik Dönem adı verilir. Klasik
Dönem’in katı ve kuralcı anlayışına tepki olarak 19. yüzyılda Avrupa’da ortaya çıkan ve 20. yüzyılın
başına kadar etkisini sürdüren Romantizm; sadece müzikte değil edebiyat, görsel sanatlar ve sah-
ne sanatları gibi pek çok farklı sanat dalı üzerinde etkili olmuştur.
Klasik Dönem’de başlayan toplumsal aydınlanma çağı, Romantik Dönem’de yaşanan top-
lumsal hareketlerin öncüsü olmuş; bireysel özgürlük, cumhuriyet, vatan sevgisi, insanların kar-
deşliği gibi fikirlerin yayılmasını sağlamıştır. Bu dönemde müzikte de büyük değişimler yaşanmış
“ben” kavramı ve “bireysellik” ön plana çıkmıştır. Kural ve kalıpların dışına çıkılmış, hayal gücünün
öne çıkarılmasıyla birlikte eserler özgür bir anlatım biçimine sahip olmuş; bu dönemde biçim,
armoni ve ritimde birçok yenilik ortaya çıkmıştır.
Romantizmde doğa sevgisi ön planda olduğu için besteciler eserlerinde doğallık ve doğa ses-
lerine yakın tınılar üzerinde durmuşlar, ritim konusunda özgür davranmışlar ve duygularını abartılı
nüanslarla vurgulamışlardır.
5.1.2. Romantik Dönem Bestecileri
Romantik Dönem’in ünlü bestecilerinden bazıları Carl Maria von Weber (Karl Mariya Fon Vi-
ber), Franz Peter Schubert (Fıranz Pitır Şubırt), Frederic Chopin (Firederik Şopen), Robert Schu-
mann (Robert Şuuman), Hector Berlioz (Hektor Berliyoz), Franz Liszt (Frans Lizt), George Bizet
(Corç Bizet), Felix Mendelssohn Bartholdy (Feliks Mendelson Bartoldi), Johannes Brahms (Yoha-
nes Bırams), Pyotr llyich Tchaikovsky (Piyotr İlyiç Çaykovski)’dir.
Dönemin başlıca kemancı bestecileri ise Louis Spohr (Luiz Şupua), Charles Auguste de Beriot
(Çarls Ogust dö Beriyo), Nicolo Paganini (NikoloPaganini), Henri Vieuxtemps (Henri Vitan), Henryk
Wieniawski (Henrik Vinyavski), Oskar Rieding (Oskar Riding)’dir. Bu dönemde yaşamış tüm beste-
ciler unutulmaz eserlere imza atarak keman müziğine katkıda bulunmuşlardır.
5.1.3. Romantik Dönem Eserlerinin Stil Özellikleri
Farklı bir armoni anlayışı, yeni biçimler ve çalma tekniklerine getirilen yenilikler Romantik
Dönem müziğinin önemli özelliklerini oluşturmuştur. Eser içinde ton değişimi (modülasyon) ve yarım
aralıklar gibi stiller bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır. Müzik formlarına vals, romans, mazurka,
polonaise, balad, noktürn gibi yeni formlar eklenmiştir. Paganini zamanında virtüözlük gerektiren
çalma teknikleri giderek artmıştır. Olağanüstü senfoniler, liedler, koral müzikler, operalar, uvertürler,
konçertolar yazılıp yorumlanmıştır. Özellikle günümüzde bile hayranlıkla dinlenen Verdi’nin operaları
büyük ilgi uyandırmıştır.
5.1.4. Romantik Dönem Eserlerinden Örnekler
Romantik Dönem özelliklerini geliştirip pekiştirebilmek için dönem eserlerinden bol bol örnek-
ler dinlemek ve çalmak gerekir.
Ders İçi Çalışma
Polka (Polka), Humoresque (Humereskue), Theme From Witches Dance (Tiim Fırom Viçıs
Dens), Aria (Arya)ve Eski Fransız Şarkısı adlı eserleri Romantik Dönem özelliklerine dikkat
ederek çalınız.
130 5. ÜNİTE

