Page 133 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 12
P. 133
Çağdaş Dönem Türk Keman Müziği Bestecileri: Edgar Manas (1875-1964), Ali Sezgin (1897-1950),
Seyfettin Asal (1901-1955), Türk Beşleri [Cemal Reşit Rey (1904-1995), Ulvi Cemal Erkin (1906-1972),
Hasan Ferit Alnar (1906-1978), Ahmed Adnan Saygun (1907-1991), Necil Kâzım Akses (1908-1999)],
Kemal İlerici (1910-1986), Ekrem Zeki Ün (1910-1987), Bülent Tarcan (1914-1991),
İlhan Usmanbaş (1921- ), Necdet Levent (1924-2017), Nurhan Cangal (1927-2005), Muammer Sun (1932- ),
Yalçın Tura (1932- ), Ömer Can (1934- ), Ayla Erduran (1934- ), Suna Kan (1936- ), Tunç Ünver (1953- ),
Cihat Aşkın (1968- ).
4.1.2. Romantik ve Çağdaş Dönem Eserlerinin Stil Özellikleri
Romantik Dönem keman eserlerinin sonat ve konçerto biçimleri büyümüş, genişletilmiştir. Sonat, konçerto ve
oda müziğinin yanı sıra romans türü de öne çıkmıştır. Keman çalma tekniği önceki dönemlere kıyasla gelişmiş,
çetinleşmiş ve yüksek ustalığa ulaşmıştır. Çalma teknikleri özellikle Paganini ile daha da çeşitlenip çoğalmıştır.
Çok uzak konum değişimi, ricochet (rikoşe) yay tekniği, pizzicato (pisikato) tekniği, çift parmakla trill (tiril),
yapay ve çift flageolet (flajole), kemanı farklı akortlama gibi teknikler ortaya çıkmıştır.
Çağdaş Dönem keman eserlerinde yinelemeler ve benzeştirmelerden kaçınılmıştır. Başta sonat olmak üzere
klasik ve geleneksel biçimler değişime uğramış, yer yer bozulmuştur. Diğer dönemlerin aksine genellikle sade
bir dil tercih edilmiştir. Bu dönemde ritme bağımsızlık kazandırılmış ve ritim, müziğin en önemli ögesi hâline
gelmiştir.
4.1.3. Romantik ve Çağdaş Dönem Eserlerini Çalma
1. ETKİNLİK
• Dünyaca ünlü Türk kemancılardan hayatta olanlarını tespit ediniz.
• Tespit ettiğiniz isimleri, tanıtımlarını yapmak üzere öğretmeniniz gözetiminde paylaşınız.
• Her bir kemancının bir öğrenci tarafından tanıtılacağı (Türk ve dünya keman sanatındaki yeri, eserleri,
başarıları vb.) haftalık çalışma takvimi oluşturunuz.
• Kemancıların tamamı tanıtılıncaya kadar çalışmayı sürdürünüz.
2. ETKİNLİK
Bu ünitede öğrendiğiniz eserlerin pekişmesi için öğretmeniniz gözetiminde iki gruba ayrılarak grup çalışması
yapınız. İlk grubun eserleri icrası sırasında diğer grubun dikkatlice dinleyerek notlar aldığı bir düzen oluşturu-
nuz. Notlarda yer alan olumlu ve olumsuz eleştirileri paylaşınız. Tespit edilen eksiklikleri öğretmeniniz yardı-
mıyla düzeltiniz. Hazır olduğunuzu düşündüğünüzde eserleri arkadaşlarınıza, ailenize ve aile dostlarınıza mini
dinleti olarak sununuz.
3. ETKİNLİK
Romantik ve Çağdaş Dönem ile ilgili yazılmış 1, 2, 3, 4, 5, 6 ve 7 numaralı eserleri çalınız.
133