Page 78 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 12
P. 78
Okuma Parçası
Helen Loep Kaufmann’ın (Helen Löp Kaufman) “Batı Müziğinden Küçük Öyküler” adlı kitabından
alınan aşağıdaki metni okuyunuz. “Sorumluluk ve dürüstlük” değerlerine okuduğunuz metinden
örnekler veriniz.
Felix Mendelssohn (Feliks Mendelson) (1809-1847)
Mendelssohn (Görsel 3.4), 1831’de çıktığı kültür tur-
nesinin konaklarından biri olan Münih’e vardığında yir-
mi ikisini süren sevimli bir delikanlıydı. Orada etkin ve
insana esin kaynağı olacak bir kültür yaşamıyla karşı-
laşacağını düşünüyordu. Müzik dürtüsü vermek kadar
kendi de almak istiyordu. Hiç zaman yitirmeden bütün
müzik salonlarını teker teker dolaştı, müzik hamileriyle
görüştü, besteciler ve yorumcularla tanıştı. Ciddi müziğe
karşı her yerde tam bir kayıtsızlığın egemen olduğunu
görerek kahroldu. Herkes “Aman beni bir sanatçı tasla-
ğı gibi görmeye kalkmasınlar kaygısını taşıyor.” gibiydi
ve insanı kahredecek böyle bir suçlamaya uğramamak
için elinden geleni yapıyordu. İtiraz edecek olduğunda
kendisine özel salonlarda ve genel konserlerle dinleyi-
cilerin daha ağır hiçbir yapıttan hoşlanmadığı söylendi.
Onların bu nafile beğenisine hitap etmeyip çok ciddi
şeyler çalmaya kalkarlarsa alacakları birkaç kuruştan
bile olacaklarını da eklediler. Mendelssohn, bu utanıla-
cak durumu değiştirmeye kesin kararlıydı ama sırasının
gelmesini bekledi. Bir gece işte bu fırsat gelip çattı. Şık
bir müzik suaresini izliyordu. Müzik, konuklardan genç
bir hanımın tıkırdattığı gösterişli ama son derece boş Görsel 3.4: Felix Mendelssohn
piyano parçalarından oluşuyordu. Kadın bitirip ayağa
kalkıp dinleyicileri selamlarken Mendelssohn yerinden
kalktı, piyanoya doğru yürüdü. Kadının az önce kalktığı piyano taburesine oturdu. Dinleyicilere
yavaşça “Evet, sıkıldıysanız sizlere iyi gelir.” diyerek Beethoven’in Do Diyez Minör Sonat’ına (Ay
Işığı Sonatı) başladı. Uzun bir yapıttır bu sonat. Mendelssohn, yalnızca bölümler arasında küçük
suslar yaparak durmadan çaldı. Sonatı bitirdiğinde dönüp dinleyicilere bakarak üzerlerindeki
etkiyi görmesine fırsat kalmadı. Korkmasına gerek yoktu. Hanımlardan bazıları gözyaşlarını tu-
tamamışlardı, kimileri bet beniz atmış hâlde oturdukları yerde kalakalmıştı. Birçoğu da ne yaptı-
ğını bilmez, kendinden geçmiş durumda durmadan alkışlıyordu. Birkaç dakika geçti geçmedi ki
oda kulakları sağır eden bir uğultu içinde kaldı. Erkekler dinledikleri yapıtın önemini tartışmaya
koyulmuşlardı. Hanımlar ise piyanonun başına üşüşmüşler, Mendelssohn’dan bir şeyler daha
çalmasını rica ediyorlardı. Eline bir kâğıt tutuşturarak kendilerinin çalmayı öğrenebilecekleri di-
ğer Beethoven sonatlarının adlarını yazıyorlar, Mendelssohn’un kendilerine ders vermesi için
yalvarıyorlardı. Yaptığı ilk girişim göründüğünden de başarılı oldu. Ertesi sabah müzik partisinin
verildiği evin sahibi olan kontes, ona kütüphanesi için kaliteli Mozart, Beethoven (Beythofın) ve
Weber (Viber) baskıları sipariş etti. Hemen yayılan bu haberi duyan Münihli müzisyenler, işareti
alarak vakit geçirmeden harekete geçtiler. Sanat dostları, besteciler ve konser sanatçıları da
aynısını yaptılar. Mendelssohn da gezilerine içi rahat bir durumda devam edebildi. Onun ziyare-
tinden sonra Münih’te müzik programlarının kalitesinde belirgin bir yükselme görüldü.
Helen L. Kaufmann’ın Batı Müziğinden Küçük Öyküler adlı kitabından alınmıştır.
76 3. ÜNİTE

