Page 78 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 12
P. 78

Okuma Parçası
                 Helen Loep Kaufmann’ın (Helen Löp Kaufman) “Batı Müziğinden Küçük Öyküler” adlı kitabından
              alınan  aşağıdaki  metni  okuyunuz.  “Sorumluluk  ve  dürüstlük”  değerlerine  okuduğunuz  metinden
              örnekler veriniz.



                Felix Mendelssohn (Feliks Mendelson) (1809-1847)
                Mendelssohn (Görsel 3.4), 1831’de çıktığı kültür tur-
              nesinin konaklarından biri olan Münih’e vardığında yir-
              mi ikisini süren sevimli bir delikanlıydı. Orada etkin ve
              insana esin kaynağı olacak bir kültür yaşamıyla karşı-
              laşacağını düşünüyordu. Müzik dürtüsü vermek kadar
              kendi de almak istiyordu. Hiç zaman yitirmeden bütün
              müzik salonlarını teker teker dolaştı, müzik hamileriyle
              görüştü, besteciler ve yorumcularla tanıştı. Ciddi müziğe
              karşı her yerde tam bir kayıtsızlığın egemen olduğunu
              görerek kahroldu. Herkes “Aman beni bir sanatçı tasla-
              ğı gibi görmeye kalkmasınlar kaygısını taşıyor.” gibiydi
              ve insanı kahredecek böyle bir suçlamaya uğramamak
              için elinden geleni yapıyordu. İtiraz edecek olduğunda
              kendisine özel salonlarda ve genel konserlerle dinleyi-
              cilerin daha ağır hiçbir yapıttan hoşlanmadığı söylendi.
              Onların  bu  nafile  beğenisine  hitap  etmeyip  çok  ciddi
              şeyler  çalmaya  kalkarlarsa  alacakları  birkaç  kuruştan
              bile olacaklarını da eklediler. Mendelssohn, bu utanıla-
              cak durumu değiştirmeye kesin kararlıydı ama sırasının
              gelmesini bekledi. Bir gece işte bu fırsat gelip çattı. Şık
              bir müzik suaresini izliyordu. Müzik, konuklardan genç
              bir hanımın tıkırdattığı gösterişli ama son derece boş   Görsel 3.4: Felix Mendelssohn
              piyano parçalarından oluşuyordu. Kadın bitirip ayağa
              kalkıp dinleyicileri selamlarken Mendelssohn yerinden
              kalktı, piyanoya doğru yürüdü. Kadının az önce kalktığı piyano taburesine oturdu. Dinleyicilere
              yavaşça “Evet, sıkıldıysanız sizlere iyi gelir.” diyerek Beethoven’in Do Diyez Minör Sonat’ına (Ay
              Işığı Sonatı) başladı. Uzun bir yapıttır bu sonat. Mendelssohn, yalnızca bölümler arasında küçük
              suslar yaparak durmadan çaldı. Sonatı bitirdiğinde dönüp dinleyicilere bakarak üzerlerindeki
              etkiyi görmesine fırsat kalmadı. Korkmasına gerek yoktu. Hanımlardan bazıları gözyaşlarını tu-
              tamamışlardı, kimileri bet beniz atmış hâlde oturdukları yerde kalakalmıştı. Birçoğu da ne yaptı-
              ğını bilmez, kendinden geçmiş durumda durmadan alkışlıyordu. Birkaç dakika geçti geçmedi ki
              oda kulakları sağır eden bir uğultu içinde kaldı. Erkekler dinledikleri yapıtın önemini tartışmaya
              koyulmuşlardı. Hanımlar ise piyanonun başına üşüşmüşler, Mendelssohn’dan bir şeyler daha
              çalmasını rica ediyorlardı. Eline bir kâğıt tutuşturarak kendilerinin çalmayı öğrenebilecekleri di-
              ğer Beethoven sonatlarının adlarını yazıyorlar, Mendelssohn’un kendilerine ders vermesi için
              yalvarıyorlardı. Yaptığı ilk girişim göründüğünden de başarılı oldu. Ertesi sabah müzik partisinin
              verildiği evin sahibi olan kontes, ona kütüphanesi için kaliteli Mozart, Beethoven (Beythofın) ve
              Weber (Viber) baskıları sipariş etti. Hemen yayılan bu haberi duyan Münihli müzisyenler, işareti
              alarak vakit geçirmeden harekete geçtiler. Sanat dostları, besteciler ve konser sanatçıları da
              aynısını yaptılar. Mendelssohn da gezilerine içi rahat bir durumda devam edebildi. Onun ziyare-
              tinden sonra Münih’te müzik programlarının kalitesinde belirgin bir yükselme görüldü.

                                            Helen L. Kaufmann’ın Batı Müziğinden Küçük Öyküler adlı kitabından alınmıştır.






              76   3. ÜNİTE
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83