Page 129 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMANE 12
P. 129

4.
          ÜNİTE                                  OKUMA PARÇASI


                                                    İBNİ SİNA


            İslam filozofu, bilgini ve müzik teorisyeni olan İbni Sina (980-1037), düşüncelerini içeren eserleriyle hem
            İslam ülkelerini hem Batı dünyasını derinden etkilemiştir. Avrupa’da “Avicenna” (Evısena) adıyla anılır. Üs-
            tün yeteneğiyle bilim ve sanat dallarında yetkin bir kişi olarak öne çıkmış, özellikle felsefe ve tıpta yüzyıllar
            boyunca aşılamamıştır.

            Kendine Farabî’yi hoca olarak rehber edinmiştir. Onun eserleri yoluyla Aristo’yu tanıyan İbni Sina, bilginin
            gelişmesinde aklın, deneyin ve gözlem yönteminin bir bütün olduğunu savunmuştur. Aristoxenes (Aristo-
            zenes), Öklid, Ptolemy (Tolımi), Pisagor, Yunus el-Katip, İbnü’l-Müneccim, İshak el-Mevsıli, İhvan-ı Safa, ve
            Kindi gibi bilginlerin eser ve görüşlerinden de yararlanmıştır. İbni Sina’nın kısa risaleleri ile birlikte toplam
            250 eseri günümüze ulaşmıştır. İbni Sina tıp, felsefe, fıkıh, lisan, matematik, psikoloji gibi alanlarda eserler
            yazmıştır. Müzikle ilgili eserlerini ise ömrünün son 10-12 yılında, İsfahan’da kaleme aldığı düşünülmektedir.

            İbni Sina’ya göre müzik, hep daha güzel ve estetik olan üzerine kurulu bir iştir. Onun kastettiği güzellik,
            mükemmelliktir. Yani müzik içerisindeki ahengin, sayısal prensipler ve oranlar içermesi ve bunların uyumlu
            olması gerekir. Müzik, ses ve ritimleri inceleyen matematiksel bir ilimdir. İbni Sina’nın müzik kuramı ve
            felsefesinde onun rehberi olan Farabî’nin etkisi çok açıktır. Çünkü eserlerinde onun müzik sistemini devam
            ettirmiştir. Farabî’nin düşüncelerini kabul ederek uygulamış ve daha da genişleterek kendi sisteminde teo-
            rileştirmiştir. Farabî’nin müzik sistemini genişleterek inceleyen İbni Sina, müziğin kaynağının gök cisimleri
            olduğunu ileri süren Müslüman Pythagorasçıların (Pisagor) aksine bu konuda mistik bir yaklaşımdan çok
            natüralist bir görüş ortaya koymaktadır. Nitekim bu konuda kendisine rehber edindiği Farabî de gök cisim-
            lerinin, müzikal herhangi bir ses vermediğini söylemiştir.

            İbni Sina, musikinin iki araştırma alanı ile ilgili olduğunu ve ilkelerinin bir kısmının sayısal, bir kısmının ise
            doğal olduğunu, dolayısıyla bir kısmının aritmetiğe, diğer kısmının ise fizik bilimlerine ait olduğunu belirtir.
            İbni Sina’ya göre, müzik dinleyene keyif vermelidir. Sesler arasındaki uyum, ahenkli melodiler ve düzenli
            ritim, ruhu derinden etkiler. Bir beste, aslında işitme duyumuzdan daha çok, akıl gücümüze seslenir.


            “Şarkı söylemek, sağlığı koruyan en iyi egzersizdir.” diye düşünen İbni Sina, müzik hakkındaki görüşlerini en
            geniş şekilde Kitabü’ş-Şifa adlı eserinde işlemiştir. Girişte özellikle ses ve sesin hayvanlar ile insanlar için
            söz konusu olan fonksiyonel iletişim özelliği üzerinde durmuştur. Bu yaklaşımıyla müziğin özel bir etkiye
            sahip medeni bir dil olduğunu belirten H. Spencer’a (Sipensır), müziği canlıların yaşamındaki yardımlaşma
            yatkınlığına dayandıran C. Bücher’a (Bayşır) ve müziğin fonksiyonel bir dil olduğunu düşünenlere öncülük
            etmiştir.

            İbn Sina müziğe; geometri, aritmetik, astronomi gibi matematik ilimler arasında yer verir. Öklid, Ptolemy,
            Pisagor ve diğer Greklerden Arapça’ya yapılan çevirilerden sonra bu sıralama İslam dünyasında da kabul
            görmüştür. Bu nedenle onun müziğe dair eserinin başlığı, “Riyazi (Matematik) İlimlerin Üçüncü Dalı Olan
            Müzik İlmi” dir.

            İbni Sina, en önemli eserlerinden biri olan Kitabü’ş-Şifa’nın müzikle ilgili bölümü Cevami’de, aralık ve dizi
            gibi konularla, Fârâbı̂’nin görüşlerini paylaşmakta ve kendinden sonra gelen musiki bilginlerine önemli bir
            kaynak oluşturmaktadır. Müzikal kompozisyon üzerinde de durduğu, Öklid ve Batlamyus’tan yararlandığını
            belirttiği bu eseri, XI. yüzyılın müzik icrası konusunda önemli bilgiler içerir.


               4. ETKİNLİK        İbni Sina’nın Kitabü’ş-Şifa adlı eserindeki müzikle ilgili bölümleri inceleye-
                                  rek eser hakkındaki düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


             Ahmet Say Müzik Ansiklopedisi
             Akan, N. (2015). VIII- XIII. Yüzyıllar Arası İslam Felsefesi’nde Müziğe Genel Bakış: El-Kindi, Farabî, İbn Sina kalemişi,
                    3 (6), s.91-101.(Komisyon tarafından düzenlenmiştir)



         128
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134