Page 53 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK | KEMENÇE 12
P. 53
2 . 2. KLASİK KEMENÇEDE MAKAMSAL UYGULAMALAR
Bileşik (mürekkep) makamların özellikleri hakkında bildiklerinizi paylaşınız.
ÜNİTE HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. ETKİNLİK
Bu ünitede öğreneceğiniz eserlerden öğretmeniniz gözetiminde ve mayıs ayının sonunda
sunulmak üzere sınıf arkadaşlarınızla bir dinleti hazırlayınız. Etkinliği planlarken arkadaşla-
rınızla iş birliği yapınız, görev dağılımı konusunda eşit ve titiz davranınız. Ortalama altı aylık
süreyi kapsayacak bu etkinlik, 117. sayfadaki performans görevi tablosuna göre öğretmeni-
niz tarafından değerlendirilecektir.
2.1. SABA MAKAMINDA ÇALIŞMA
Durağı: Dügâh perdesidir.
Seyri: Çıkıcı veya çıkıcı-inici olarak kullanılmıştır.
Dizisi: Çargâh perdesindeki zirgüleli hicaz dizisine yerinde saba dörtlüsünün eklenmesinden meydana gel-
miştir.
Güçlüsü: Saba dörtlüsünün 3. derecesi olan çargâh perdesidir. Bu makam için çok önemli bir perdedir. Seyir
esnasında eksen çargâh perdesidir. Güçlünün üzerinde zirgüleli hicaz çeşnisiyle yarım karar yapılır.
Yedeni: 2. çizgideki rast (sol) perdesidir.
Donanımı: Si için koma bemolü, re için bakiye bemolü donanıma yazılır.
Dizinin Seyri: Çargâh perdesi civarından, bazen de durak perdesinden seyre başlanır. Çargâh perdesi eksen
olmak üzere diziyi meydana getiren çeşnilerde ve bütün dizide karışık gezilir. Bu arada gereken yerlerde ge-
rekli asma kararlar gösterilir ve güçlü çargâh perdesinde zirgüleli hicaz çeşnili yarım karar yapılır. Sonra yine
karışık gezilip dügâh perdesinde saba dörtlüsüyle tam karar yapılır.
Genişlemesi: Saba makamı, yapısı dolayısıyla oldukça geniş bir seyir alanına sahiptir. Bu bakımdan makam
ayrıca genişletilmemiştir.
Çargâhta Hicaz Dörtlüsü
Çargâhta Hicaz Beşlisi
Saba Dörtlüsü
52