Page 54 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK | KEMENÇE 12
P. 54

2.1.1. Saba Makamında Melodik Etüt
 2      .  2. KLASİK KEMENÇEDE MAKAMSAL UYGULAMALAR     2. ETKİNLİK   Saba makamında yazılmış 1 numaralı melodik etüdü, solfejini yaparak yay tekniklerine uy-





 Bileşik (mürekkep) makamların özellikleri hakkında bildiklerinizi paylaşınız.
 ÜNİTE  HAZIRLIK ÇALIŞMALARI  gun çalınız. Kendinize bu ünite için öğretmeninizle bir çalışma planı oluşturunuz. Çalışma
                            sürelerinin planlanmasında konuların zorluk derecelerini göz önünde bulundurunuz. Çalış-
                            ma planına ne ölçüde uyabildiğinizi, çalışma sürecinde nelerin size engel ya da destek oldu-
                            ğunu ünite bitiminde öğretmeninizle paylaşınız. Gerçekleştirdiğiniz çalışmayı öğretmeninizin
                            tavsiyelerinden hareketle 9, 10 ve 11. sınıftaki arkadaşlarınızla paylaşınız.

    1. ETKİNLİK
 Bu ünitede öğreneceğiniz eserlerden öğretmeniniz gözetiminde ve mayıs ayının sonunda
 sunulmak üzere sınıf arkadaşlarınızla bir dinleti hazırlayınız. Etkinliği planlarken arkadaşla-  1
 rınızla iş birliği yapınız, görev dağılımı konusunda eşit ve titiz davranınız. Ortalama altı aylık
 süreyi kapsayacak bu etkinlik, 117. sayfadaki performans görevi tablosuna göre öğretmeni-  Usul: Sofyan   : 74   Beste: Hasan Esen
 niz tarafından değerlendirilecektir.



 2.1. SABA MAKAMINDA ÇALIŞMA


 Durağı: Dügâh perdesidir.
 Seyri: Çıkıcı veya çıkıcı-inici olarak kullanılmıştır.
 Dizisi: Çargâh perdesindeki zirgüleli hicaz dizisine yerinde saba dörtlüsünün eklenmesinden meydana gel-
 miştir.
 Güçlüsü: Saba dörtlüsünün 3. derecesi olan çargâh perdesidir. Bu makam için çok önemli bir perdedir. Seyir
 esnasında eksen çargâh perdesidir. Güçlünün üzerinde zirgüleli hicaz çeşnisiyle yarım karar yapılır.
 Yedeni: 2. çizgideki rast (sol) perdesidir.
 Donanımı: Si için koma bemolü, re için bakiye bemolü donanıma yazılır.
 Dizinin Seyri: Çargâh perdesi civarından, bazen de durak perdesinden seyre başlanır. Çargâh perdesi eksen
 olmak üzere diziyi meydana getiren çeşnilerde ve bütün dizide karışık gezilir. Bu arada gereken yerlerde ge-
 rekli asma kararlar gösterilir ve güçlü çargâh perdesinde zirgüleli hicaz çeşnili yarım karar yapılır. Sonra yine
 karışık gezilip dügâh perdesinde saba dörtlüsüyle tam karar yapılır.
 Genişlemesi: Saba makamı, yapısı dolayısıyla oldukça geniş bir seyir alanına sahiptir. Bu bakımdan makam
 ayrıca genişletilmemiştir.





 Çargâhta Hicaz Dörtlüsü
 Çargâhta Hicaz Beşlisi









 Saba Dörtlüsü















 52                                                                                                           53
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59