Page 89 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET 12
P. 89
2.4. Türk Müziğinde Kullanılan Modal Diziler
Hazırlık Çalışması
1. Hüseynî, karcığar ve sabâ makamında yazılmış eserleri dijital platformda
dinleyiniz. Bu eserler içerisinden düzeyinize uygun bir eseri öğretmeninizle
belirleyerek seslendiriniz.
Hüseynî Makamı:
Durağı: Dügâh perdesidir.
Seyri: İnici-çıkıcıdır.
Dizisi: Yerinde hüseynî beşlisine, hüseynîde uşşak dörtlüsünün eklenmesinden
meydana gelmiştir.
(Hüseynî beşlisi + 5. derecede uşşak dörtlüsü)
Hüseynî makamı dizisi
Güçlüsü: Hüseynî beşlisi ile uşşak dörtlüsünün ek yerindeki hüseynî perdesidir.
Üzerinde uşşak çeşnisiyle yarım karar yapılır.
Asma karar perdeleri: Hüseynî makamının en önemli ve karakteristik asma karar
perdesi çargâh perdesidir. Acemli hüseynî dizisi ile yani eviç yerine acem perdesi
kullanılarak iniliyorsa çargâhtaki karar, çargâh çeşnilidir. Bu çargâhta çargâhlı kalış
hüseynî makamı için çok karakteristiktir. Nadiren eviç perdesi ile inilirse çargâhta
pençgâh beşlisi ile kalıyor demektir.
Donanımı: Si için koma bemolü, fa için bakiye diyezi donanıma yazılır.
Perdelerin isimleri: dügâh, segâh, çargâh, nevâ, hüseynî, eviç, acem, gerdaniye,
muhayyer.
Yeden'i: İkinci çizgideki sol rast perdesidir.
87

