Page 84 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET 12
P. 84

OKUMA PARÇASI






                         On iki Nota Müziğine Giden Yol
                         Bu başlığı ben uydurmadım. Schönberg’in o. Bu yıl, Mondsee’de bu konuda bir
                         konuşma yapacaktım; bunun üzerine Schönberg ile böyle bir konuşmaya nasıl
                         bir ad vermem gerektiğine dair kısa bir yazışmamız oldu. O da “Oniki nota müzi-
                         ğine giden yol” u önerdi bana.
                         Herşeyden önce “oniki nota müziği”nin ne anlama geldiğini bilmeliyiz. Hiç bu tür
                         bir eser gördünüz mü? İnanıyorum ki müzik yazılmaya başlandığından beri bü-
                         tün büyük besteciler bunu içgüdüsel olarak amaçlıyorlardı. Ama bu işin sırlarını
                         size hemen açmak istemiyorum- ve gerçekten de sırdır bunlar! Gizli anahtarlar-
                         dır. Bu tür anahtarlar belki de her çağda vardı ve insanlar, bilinçsiz de olsa, az
                         çok onlar hakkında birşeyler biliyorlardı.
                         Bugün bu konulardan genel olarak bahsetmek istiyorum. Bu yöntemle gerçekte
                         ne gibi yapıtlar ortaya kondu? Bu gizli anahtarlarla hangi bilinmeyen alemler,
                         hangi kapılar açıldı? Çok genel bir değişle, bu yöntemin özü müzikte mümkün
                         olan en büyük bütünlüğe ulaşmak için bir yol yaratmaktır. Burada üzerinde bütün
                         gün tartışabileceğimiz bir sözcük var. Belki de,buna rağmen, asıl önemli olan bu
                         konulardan bahsetmek- yani herkesin, hatta sadece oturup dinlemek isteyenle-
                         rin bile anlayabileceği genel şeylerden demek istiyorum. Çünkü gelecek günlerin
                         ne getireceği belli değil.
                         Bütünlük  şüphesiz,  anlam  yaratabilmek  için  zorunlu  birşeydir.  Çok  genel  ola-
                         rak bütünlük, bir şeyin tüm bileşenleri arasında mümkün olan en fazla ilişkiyi
                         kurmaktır. O halde müziktede, insanın dile getirdiği herşeyde olduğu gibi amaç
                         bütünlüğü oluşturan parçalar arasındaki ilişkileri mümkün olduğunca açık hale
                         getirmektir; kısacası bir şeyin nasıl diğerine yol açtığını göstermektir.
                         Şimdi müziğe dönelim, bir bakıma tarihsel bir konu bu. “Oniki nota müziği” nedir?
                         Ondan önce ne vardı? Bu müziğe “atonal müzik” diye çok kötü bir ad takılmıştır.
                         Schönberg pek eğlenirdi bu adla, çünkü “atonal” demek “notasız” demektir, bu
                         da anlamsız elbette. Asıl kastedilen belli bir tonaliteye bağlı olmayan müziktir.
                         Nedir vazgeçilen? Tonalite ortadan kalkmıştır…






                                                                                             (Webern A. / Yeni Müziğe Doğru/ s. 59)










                                                            82
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89