Page 80 - ÇALGI EĞİTİMİ | KLARNET 11
P. 80
2. ÜNİTE
Senfoni orkestralarının içerisinde çoğunlukla si bemol klarnet, mi bemol klarnet, la klarnet ve si bemol bas
klarnet kullanılmaktadır. La klarnet piyanoya göre duyulduğu zaman, bir buçuk ses aşağıdan duyulmaktadır. Si
bemol klarnet, piyanoya göre duyulduğu zaman bir ses aşağıdan duyulur. Si bemol bas klarnet, si bemol klarnet
gibidir ve bir oktav aşağı sesten duyulur.
19. yüzyılın ustalarından Berlioz ve Wagner, orkestrayı büyütme eğiliminin temsilcileridir. Berlioz, çağdaş orkest-
ranın yaratıcısı, onun izinden giden Richard Wagner ise tamamlayıcısı ve özellikle yeni üfleme çalgı kümelerini
orkestraya alan kişidir. 20. yüzyılda ünlü besteci Claude Debussy, tahta üflemeli enstrümanlarda seslerin ve
çıkış bölgelerinin farklı olmasından dolayı ayrı birer enstrüman olarak görüp orkestraların ve oda müziklerinde
kullanılmasını sağlamıştır. Ünlü bestecilerimizden olan Ahmet Adnan Saygun’un da eserlerinde klarneti tercih
etmiş ve bestelemiş olduğu Yunus Emre oratoryosunun da başlangıcında klarnet kullanmıştır.
Günümüzün senfoni orkestraları, üç flüt, üç obua, üç klarnet, üç fagot, dört korno, üç trompet, üç trombon, tuba,
iki arp, bir klavye, timpani, üç vurmalı enstrüman ve yaylılardan oluşur. Yaylı çalgıların sayısı ise değişkendir;
genelde yirmi birinci keman, yirmi ikinci keman, on viyola, on viyolonsel ve dokuz kontrbas yer alır.
Klarnet, oda müziklerinde, senfoni orkestralarında ve solo eserlerde en çok tercih edilen enstrümanlardan
birisidir. Klarnet, orkestra içerisinde ve oda müziğinde hem yaylı hem de bakır enstrümanlarla birlikte uyum
sağlayabilen bir enstrümandır. Ayrıca klarnet, bandoların içerisinde yerel tiyatrolarda ve operalarda sık sık ter-
cih edilen bir enstrümandır. Bununla birlikte klarnet, caz müziği sayesinde en rahat yayılmış ve kullanılmış Batı
tarzına sahip bir tahta üflemeli enstrümandır. Günümüzde orkestra içerisinde en çok tercih edilen enstüman
olmaya devam etmektedir.
Komisyon
78