Page 25 - NEFESLİ ÇALGILAR MEY,ZURNA SİPSİ 12
P. 25

1.2. MEY, ZURNA VE SİPSİDE ÇARPMA TEKNİĞİ



                                                Meyde Çarpma Tekniği


                      Çarpma tekniği, çalgı icra edilirken eserlerin tavırsal özelliklerinin gösterilmesini sağlar. Bu teknik uygu-
               lanırken vurgulanmak istenen seslerde, uzun  seslerde ve durak seslerinde ritmik yapılar oluşturulur. Bu teknik;
               çıkartılmak istenen sesin basıldığı perdeden, önceki iki perdeye veya bir perdeye parmakların ritmik bir yapı oluş-
               turacak şekilde kısa süreli çarpmasıyla gerçekleşir (Görsel 1.2). Çarpma tekniğinin uygulanmasında dikkat edilmesi
               gereken en önemli unsur parmakların koordinasyonudur.
                      Aşağıdaki görsellerde belirtilen yeşil noktalar, çarpma yapılacak parmakları örneklendirmektedir. Eser içe-
               risinde verilen nota süresinde tartımsal yapı oluşturmak için bu teknik uygulanır.


































                                          Görsel 1.2: Çarpma tekniğini uygulama örnekleri


                      Etütlerde kullanılacak olan tartımsal kümelerin la sesi üzerinde örneklendirmeleri şu şekildedir:















                      Çarpma tekniğinde ritmik kümeler, çalgıyı icra edenin ustalığına bağlı olarak eser içerisinde uygulanır.
               Çarpma tekniği uygulanırken ezgide gerçekleşen değişiklikler, iyi bir duyumla notasyona alınarak da seslendirile-
               bilmektedir.
                      Mey icrasında diğer önemli nüans ise trildir. Tril, yanaşık iki sesin tempoya uygun şekilde ve eşit sürelerde
               seslendirmesiyle oluşturulur. Bu nüans uygulanırken de parmak çarpması kullanılır. Çarpma tekniğinde önemli
               olan ritmik kümeler oluşturulması iken trilde yanaşık sesler arasındaki eşit süreli geçişler önemlidir.








      24  MEY, ZURNA, SİPSİ 12
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30