Page 29 - NEFESLİ ÇALGILAR MEY,ZURNA SİPSİ 12
P. 29
Zurnada Çarpma Tekniği
Çarpma tekniği, çalgının icrası sırasında eserlerin tavırsal özelliklerinin gösterilmesini sağlar. Bu teknik uy-
gulanırken vurgulanmak istenen sesler, uzun sesler ve durak sesleri üzerinde ritmik yapılar oluşturulur. Bu teknik;
çıkartılmak istenen sesin basıldığı perdeden, önceki iki perdeye veya bir perdeye parmakların ritmik bir yapı oluş-
turacak şekilde kısa süreli çarpmasıdır (Görsel 1.3). Çarpma tekniğinin uygulanmasında dikkat edilmesi gereken en
önemli unsur parmakların koordinasyonudur.
Aşağıdaki görsellerde belirtilen yeşil noktalar, çarpma yapılacak parmakları örneklendirmektedir. Eser içe-
risinde verilen nota süresinde tartımsal yapı oluşturmak için bu teknik uygulanır.
Görsel 1.3: Çarpma tekniğini uygulama örnekleri
Etütlerde kullanılacak olan tartımsal kümelerin la sesi üzerinde örneklendirmeleri şu şekildedir:
Çarpma tekniğinde ritmik kümeler, çalgıyı icra edenin ustalığına bağlı olarak eser içerisinde uygulanır.
Çarpma tekniği uygulanırken ezgide gerçekleşen değişiklikler, iyi bir duyumla notasyona alınarak da seslendirile-
bilmektedir.
Zurna icrasında diğer önemli nüans ise trildir. Tril, yanaşık iki sesin tempoya uygun şekilde ve eşit süreler-
de seslendirmesiyle oluşturulur. Bu nüans uygulanırken de parmak çarpması kullanılır. Çarpma tekniğinde önemli
olan ritmik kümeler oluşturulması iken trilde yanaşık sesler arasındaki eşit süreli geçişler önemlidir.
28 MEY, ZURNA, SİPSİ 12