Page 29 - NEFESLİ ÇALGILAR MEY,ZURNA SİPSİ 12
P. 29

Zurnada Çarpma Tekniği


                      Çarpma tekniği, çalgının icrası sırasında eserlerin tavırsal özelliklerinin gösterilmesini sağlar. Bu teknik uy-
               gulanırken vurgulanmak istenen sesler, uzun  sesler ve durak sesleri üzerinde ritmik yapılar oluşturulur. Bu teknik;
               çıkartılmak istenen sesin basıldığı perdeden, önceki iki perdeye veya bir perdeye parmakların ritmik bir yapı oluş-
               turacak şekilde kısa süreli çarpmasıdır (Görsel 1.3). Çarpma tekniğinin uygulanmasında dikkat edilmesi gereken  en
               önemli unsur parmakların koordinasyonudur.
                      Aşağıdaki görsellerde belirtilen yeşil noktalar, çarpma yapılacak parmakları örneklendirmektedir. Eser içe-
               risinde verilen nota süresinde tartımsal yapı oluşturmak için bu teknik uygulanır.


































                                          Görsel 1.3: Çarpma tekniğini uygulama örnekleri


                      Etütlerde kullanılacak olan tartımsal kümelerin la sesi üzerinde örneklendirmeleri şu şekildedir:















                      Çarpma tekniğinde ritmik kümeler, çalgıyı icra edenin ustalığına bağlı olarak eser içerisinde uygulanır.
               Çarpma tekniği uygulanırken ezgide gerçekleşen değişiklikler, iyi bir duyumla notasyona alınarak da seslendirile-
               bilmektedir.
                      Zurna icrasında diğer önemli nüans ise trildir. Tril, yanaşık iki sesin tempoya uygun şekilde ve eşit süreler-
               de seslendirmesiyle oluşturulur. Bu nüans uygulanırken de parmak çarpması kullanılır. Çarpma tekniğinde önemli
               olan ritmik kümeler oluşturulması iken trilde yanaşık sesler arasındaki eşit süreli geçişler önemlidir.












      28  MEY, ZURNA, SİPSİ 12
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34