Page 34 - NEFESLİ ÇALGILAR MEY,ZURNA SİPSİ 12
P. 34
Sipside Çarpma Tekniği
Çarpma tekniği, icra sırasında eserlerin tavırsal özelliklerinin gösterilmesini sağlar. Bu teknik uygulanırken
vurgulanmak istenen sesler, uzun sesler ve durak sesleri üzerinde ritmik yapılar oluşturur. Bu teknik; çıkartılmak
istenen sesin basıldığı perdeden, önceki bir perdeye parmakların ritmik bir yapı oluşturacak şekilde kısa süreli
çarpmasıdır (Görsel 1.5). Çarpma tekniğinin uygulanmasında dikkat edilmesi gereken en önemli unsur parmakla-
rın koordinasyonudur.
Aşağıdaki görsellerde belirtilen yeşil noktalar, çarpma yapılacak parmakları örneklendirmektedir. Eser
içerisinde verilen nota süresinde tartımsal yapı oluşturmak için bu teknik uygulanır.
Görsel 1.5: Çarpma tekniğini uygulama örnekleri
Etütlerde kullanılacak olan tartımsal kümelerin la sesi üzerinde örneklendirmeleri şu şekildedir:
Çarpma tekniğinde ritmik kümeler, çalgıyı icra edenin ustalığına bağlı olarak eser içerisinde uygulanır.
Çarpma tekniği uygulanırken ezgide gerçekleşen değişiklikler iyi bir duyumla notasyona alınarak da seslendirile-
bilmektedir.
Sipsi icrasında diğer önemli nüans ise trildir. Tril, yanaşık iki sesin tempoya uygun şekilde ve eşit sürelerde
seslendirmesiyle oluşturulur. Bu nüans uygulanırken de parmak çarpması kullanılır. Çarpma tekniğinde önemli
olan ritmik kümeler oluşturulması iken trilde yanaşık sesler arasındaki eşit süreli geçişler önemlidir.
NOT: Konu içerisindeki etüt ve eserleri karekodun yönlendirdiği bağlantıdan izleyebilirsiniz.
MEY, ZURNA, SİPSİ 12 33