Page 34 - NEFESLİ ÇALGILAR MEY,ZURNA SİPSİ 12
P. 34

Sipside Çarpma Tekniği


                    Çarpma tekniği, icra sırasında eserlerin tavırsal özelliklerinin gösterilmesini sağlar. Bu teknik uygulanırken
            vurgulanmak istenen sesler, uzun sesler ve durak sesleri üzerinde ritmik yapılar oluşturur. Bu teknik; çıkartılmak
            istenen sesin basıldığı perdeden, önceki bir perdeye parmakların ritmik bir yapı oluşturacak şekilde kısa süreli
            çarpmasıdır (Görsel 1.5). Çarpma tekniğinin uygulanmasında dikkat edilmesi gereken  en önemli unsur parmakla-
            rın koordinasyonudur.
                    Aşağıdaki  görsellerde belirtilen yeşil noktalar, çarpma yapılacak parmakları örneklendirmektedir. Eser
            içerisinde verilen nota süresinde tartımsal yapı oluşturmak için bu teknik uygulanır.

































                                       Görsel 1.5: Çarpma tekniğini uygulama örnekleri


                    Etütlerde kullanılacak olan tartımsal kümelerin la sesi üzerinde örneklendirmeleri şu şekildedir:


















                    Çarpma tekniğinde ritmik kümeler, çalgıyı icra edenin ustalığına bağlı olarak eser içerisinde uygulanır.
            Çarpma tekniği uygulanırken ezgide gerçekleşen değişiklikler iyi bir duyumla notasyona alınarak da seslendirile-
            bilmektedir.
                    Sipsi icrasında diğer önemli nüans ise trildir. Tril, yanaşık iki sesin tempoya uygun şekilde ve eşit sürelerde
            seslendirmesiyle oluşturulur. Bu nüans uygulanırken de parmak çarpması kullanılır. Çarpma tekniğinde  önemli
            olan ritmik kümeler oluşturulması iken trilde yanaşık sesler arasındaki eşit süreli geçişler önemlidir.

            NOT: Konu içerisindeki etüt ve eserleri karekodun yönlendirdiği bağlantıdan izleyebilirsiniz.







                                                                                                   MEY, ZURNA, SİPSİ 12  33
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39