Page 15 - ÇALGI EĞİTİMİ | TAR 12
P. 15

TAR 12


            RAST MAKAMI




                  Azeri  müziğinde  segâh  makamı,  1/2  -  1-1  formülü  ile  kurulan  üç  tane  tetrakordun  (bir
            yarım ve iki tam sesten oluşan 4 sesli dizi) beraber kavuşuk (zincirli) birleşmesi ile meydana gel-
            mektedir. Buna göre Azeri müziğinde segâh makamı ses sırasına göre en çok kullanılan perde-
            lerin görevleri aşağıdaki gibidir.



               1          Si       Esas tonun alt taşıyıcı sesi.
               2          Do       Esas ton.

               3          Re       Hiçbir görevi yoktur.
                                   Karar (Maye). Azeri makamlarında karar sesi ses sırasının dördüncü se-
               4          Mi
                                   sine de denk düşer.
               5        Fa, La     Üst taşıyıcı ses.
               6          Sol      Esas tonun beşlisi.
               7         Si b      “sol” sesine göre mediant.
               8          Re       Sınır sesi (serhat sesi).







                  Türk müziği makamlarından biri de olan segâh makamı, kuruluş ve kuralları bakımından
            Azeri segâh makamına benzemez. Türk müziğinde segâh dizisi “si” koma bemol, “mi” koma be-
            mol sesi alarak Azeri segâh dizisine göre farklılık göstermektedir. Bu iki makam her ne  kadar
            isimleri ile benzer ve hissettirdiği etki bakımından da yakın olmasına rağmen birbirinden farklıdır.










                                  Türk Müziği Segâh Makamı Ses Sırası

































                                                                                                                   13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20