Page 115 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 115
2. Hicaz hümayun makamı:
Hicaz hümayun makamı dügâh perdesinde hicaz dörtlüsüne neva perdesinde buselik beşlisinin eklen-
mesiyle oluşan bir basit makamdır.
Durak: Dügâh perdesidir.
Güçlü: Neva perdesidir.
Seyri: Çıkıcı-inicidir.
Yeden: Rast perdesidir.
Dizi: Dügâh perdesinde hicaz 4’lüsü+ neva perdesinde buselik 5’lisi
Tsm perde sistemine göre hicaz hümayun makamı dizisi
Buselik beşlisi ˙
& ( œ ) ˙ œ 4 œ 8 ˙ œ œ œ
Hicaz dörtlüsü
Thm perde sistemine göre hicaz hümayun makamı dizisi Bûselik Beşlisi
Buselik beşlisi
& ( œ ) ˙ œ 3 œ 8 ˙ œ œ œ ˙
Hicaz dörtlüsü
Diziyi oluşturan seslerin Türk müziğindeki adları: Dügâh, dik kürdi, nim hicaz, neva, hüseyni, acem, Bûselik Beşlisi
gerdaniye ve muhayyer.
Donanım: Geleneksel Türk sanat müziğinde si ( ) dik kürdi, do ( ) nim hicaz; geleneksel Türk halk mü-
ziğinde ise si ( ) kürdi ve do ( ) nim hicaz perdesi kullanılır.
Genişleme: İki şekilde genişleme yapılır.
1. Dügâh perdesindeki hicaz dörtlüsü muhayyer perdesine simetrik olarak aktarılır.
Buselik beşlisi œ œ ˙
œ
& ( ) ˙ œ 4 œ 8 ˙ œ œ œ ˙
Hicaz dörtlüsü Hicaz dörtlüsü
2. Muhayyer perdesinde kürdi dörtlüsü gösterilir.
Buselik beşlisi œ 3 œ n ˙
œ
& ( ) ˙ œ 4 œ 8 ˙ œ œ œ ˙
Hicaz dörtlüsü Kürdi dörtlüsü
113