Page 112 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 112
1. Hicaz makamı:
Hicaz makamı, dügâh perdesindeki hicaz dörtlüsüne neva perdesindeki rast beşlisinin eklenmesiyle
oluşan bir basit makamdır.
Durak: Dügâh perdesidir.
Güçlü: Neva perdesidir.
Seyri: İnici-çıkıcıdır.
Yeden: Rast perdesidir.
Dizi: Dügâh perdesinde hicaz 4’lüsü + neva perdesinde rast 5’lisi
Tsm perde sistemine göre hicaz makamı dizisi
Rast beşlisi
& ( œ ) ˙ œ 4 œ 8 ˙ œ œ 8 œ ˙
Hicaz dörtlüsü
Thm perde sistemine göre hicaz makamı dizisi Bûselik Beşlisi
Rast beşlisi ˙
& ( œ ) ˙ œ 3 œ 8 ˙ œ œ 8 œ
Hicaz dörtlüsü
Diziyi oluşturan seslerin Türk müziğindeki adları: Dügâh, dik kürdi, nim hicaz, neva, hüseyni, eviç, Bûselik Beşlisi
gerdaniye ve muhayyer.
( )
Donanım: Geleneksel Türk sanat müziğinde si dik kürdi, do ( ) nim hicaz, fa ( ) eviç; geleneksel Türk
( )
halk müziğinde ise si kürdi ve do ( ) nim hicaz, fa ( ) eviç perdesi kullanılır.
Genişleme: Üç şekilde genişleme yapılır.
1. Makamın güçlüsü olan neva perdesindeki rast beşlisi yegâh perdesine simetrik olarak aktarılır.
Hicaz dörtlüsü œ œ ˙
œ
& ( ) ˙ œ 4 œ 8 ˙ œ œ 8 œ ˙
Rast beşlisi Rast beşlisi
2. Dügâh perdesindeki hicaz dörtlüsü simetrik olarak muhayyer perdesine aktarılır.
Rast beşlisi œ œ ˙
œ
& ( ) ˙ œ 4 œ 8 ˙ œ œ 8 œ ˙
Hicaz dörtlüsü Hicaz dörtlüsü
110