Page 108 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 108

4. ÜNITE

                  MAKAMSAL MÜZIK



                     HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

                     •  Uşşak, hicaz, karcığar, saba, nihavent ve hüzzam makamları ile ilgili neler biliyorsunuz?
                     •  Hicaz ailesi içerisinde bulunan makamların birbirleriyle olan benzerlik ve farklılıkları neler
                        olabilir?


                  4.1. UŞŞAK MAKAMI

                  Uşşak makamı dügâh perdesinde uşşak dörtlüsüne, neva perdesinde buselik beşlisinin eklenmesiyle
               oluşan bir basit makamdır.

                  Durak: Dügâh perdesidir.
                  Güçlü: Neva perdesidir.
                  Seyri: Çıkıcıdır.
                  Yeden: Rast perdesidir.
                  Dizi: Dügâh perdesinde uşşak 4’lüsü + neva perdesinde buselik 5’lisi


                  Tsm perde sistemine göre uşşak makamı dizisi
                                                                     Buselik beşlisi



                & ( )          ˙         œ 5     œ        ˙            œ       œ       œ       ˙
                        œ


                                    Uşşak dörtlüsü







                  Thm perde sistemine göre uşşak makamı dizisi
                                                                            Buselik beşlisi



                &           œ ( )    ˙       œ %       œ          ˙          œ       œ       œ       ˙




                                             Uşşak dörtlüsü





                  Diziyi oluşturan seslerin Türk müziğindeki adları: Dügâh, segâh, çargâh, neva, hüseyni, acem, ger-
               daniye ve muhayyer.
                  Donanım: Geleneksel Türk sanat müziğinde segâh perdesi ( ), geleneksel Türk halk müziğinde ise si

                       ( )
                        2
               bemol 2       perdesi kullanılır.
                  Genişleme: Makamın dizisinde olmamasına rağmen geleneksel eserlerde bazı bestekârların yegâh
               perdesinde rast beşlisini kullanmaları günümüze dek sürmüş ve gelenek hâline gelmiştir.


                                                            106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113