Page 108 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 108
4. ÜNITE
MAKAMSAL MÜZIK
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
• Uşşak, hicaz, karcığar, saba, nihavent ve hüzzam makamları ile ilgili neler biliyorsunuz?
• Hicaz ailesi içerisinde bulunan makamların birbirleriyle olan benzerlik ve farklılıkları neler
olabilir?
4.1. UŞŞAK MAKAMI
Uşşak makamı dügâh perdesinde uşşak dörtlüsüne, neva perdesinde buselik beşlisinin eklenmesiyle
oluşan bir basit makamdır.
Durak: Dügâh perdesidir.
Güçlü: Neva perdesidir.
Seyri: Çıkıcıdır.
Yeden: Rast perdesidir.
Dizi: Dügâh perdesinde uşşak 4’lüsü + neva perdesinde buselik 5’lisi
Tsm perde sistemine göre uşşak makamı dizisi
Buselik beşlisi
& ( ) ˙ œ 5 œ ˙ œ œ œ ˙
œ
Uşşak dörtlüsü
Thm perde sistemine göre uşşak makamı dizisi
Buselik beşlisi
& œ ( ) ˙ œ % œ ˙ œ œ œ ˙
Uşşak dörtlüsü
Diziyi oluşturan seslerin Türk müziğindeki adları: Dügâh, segâh, çargâh, neva, hüseyni, acem, ger-
daniye ve muhayyer.
Donanım: Geleneksel Türk sanat müziğinde segâh perdesi ( ), geleneksel Türk halk müziğinde ise si
( )
2
bemol 2 perdesi kullanılır.
Genişleme: Makamın dizisinde olmamasına rağmen geleneksel eserlerde bazı bestekârların yegâh
perdesinde rast beşlisini kullanmaları günümüze dek sürmüş ve gelenek hâline gelmiştir.
106