Page 105 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 105

dışında Giresun ve Trabzon gibi illerde özellikle kent merkezlerinde Türk sanat müziği çalgıları etkindir ve
            kadınlar halk ezgilerini seslendirirken ut, keman ve cümbüş gibi çalgıları kullanırlar. Halk arasında vurmalı
            çalgı niteliğinde kullanılan diğer objelerle ilgili olarak geçmişte Safranbolu’da kadınların topuklu ayakkabı-
            larına ziller takıldığı da bilinir.
               Evlenme aşamasında kına töreni dışında diğer geleneklerde de tefçi kadınların etkinliği gözlenir. Örneğin
            Eskişehir’de düğüne davet için yapılan “okuntu çıkarma” tefçi kadınlar eşliğinde yapılır. Gelini baba evinden
            erkek tarafına götürme aşamasında da Muş vb. yörelerde davul ve zurna yerine tefçi kadınlar eşlik eder.
               Düğün gelenekleri dışında bebek kırkı, asker uğurlamaları, sohbet toplantıları, mevsimlik ve yerel bay-
            ramlar da kadınların çeşitli müzikli uygulamalarına sahne olur. Seydişehir vb. yörelerimizde asker uğurla-
            dıktan sonra kadınlar tef çalıp oynarlar. Çünkü askerlerin arkasından gözyaşı dökmemek âdettir. Kütah-
            ya’daki “gezek”, “kekil günü”, Amasya’daki “tel tel gecesi” vb. sohbet toplantılarında tef ve darbuka gibi
            çalgılar kullanılır. Anadolu’nun çeşitli yörelerinde Nevruz ve Hıdırellez gibi geleneksel mevsimlik ve yerel
            bayramlarda da kadınların tef çalıp oynayarak eğlendikleri görülür.
               Anadolu’nun hemen her yöresinde görülen müzikli uygulamalar; kadının kırsal ve geleneksel çevreler-
            de kendini müzik diliyle ifade etmesine; kültürel devamlılığın sağlanmasına ve ortak toplumsal değerlerin
            paylaşılarak sosyalleşmenin gerçekleşmesine zemin hazırlar. Günümüzde kırsal ve  geleneksel alanlarda
            kadın topluluklarının müzikli gelenekleri bağlamındaki çalgıların, halk müziği ve halk oyunlarının saptanma-
            sı, halk kültürümüzde sadece kadın olgusunun anlaşılması bakımından değil; toplumsal barış ve toplumsal
            dinamikler açısından da büyük önem taşır.


               Bu okuma parçası Prof. Dr. F. Reyhan ALTINAY’ın Türk Halk Müziği Makaleler Kitabı’nda yer alan “Türk
            Halk Kültüründe Kadınların Müzikli Gelenekler Bağlamında Kullandıkları Çalgılar ve İşlevleri” başlıklı ma-
            kaleden düzenlenerek alınmıştır.







               ÖZ DEĞERLENDIRME FORMU
               Bu form ünite içerisinde icra ettiğiniz uygulamaları değerlendirmek amacıyla hazırlanmıştır. Her bir ölçü-
            tü okuyarak EVET ya da HAYIR seçeneğine (X) işareti koyunuz.

                                           ÖLÇÜTLER                                    EVET      HAYIR

             1.  Ünite içerisinde icra ettiğin birleşik yedili usuldeki türkülerin usullerini doğru
                vurabiliyor musun?
             2.  Ünite içerisinde icra ettiğin birleşik sekizli usuldeki türkülerin usullerini doğru
                vurabiliyor musun?
             3.  Ünite içerisinde icra ettiğin birleşik dokuzlu usuldeki türkülerin usullerini
                doğru vurabiliyor musun?
             4.  Ünite içerisinde icra ettiğin karma onlu usuldeki türkülerin usullerini doğru
                vurabiliyor musun?
             ÖĞRENCI GÖRÜŞÜ:
             1.  Bu çalışmada neler öğrendim?


             2.  Bu çalışmada nerelerde zorlandım?








                                                         103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110