Page 125 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 125
4.3. KARCIĞAR MAKAMI
Karcığar makamı, dügâh perdesinde uşşak dörtlüsüne neva perdesinde hicaz beşlisinin eklenmesiyle
oluşan bir basit makamdır.
Durak: Dügâh perdesidir.
Güçlü: Neva perdesidir.
Seyri: Çıkıcı- inicidir.
Yeden: Rast perdesidir.
Dizi: Dügâh perdesinde uşşak 4’lüsü+ neva perdesinde hicaz 5’lisi.
Tsm perde sistemine göre karcığar makamı dizisi
Hicaz beşlisi
& ( œ ) ˙ œ 5 œ ˙ œ 4 œ 8 œ ˙
Uşşak dörtlüsü
Bûselik Beşlisi
Thm perde sistemine göre karcığar makamı dizisi
Hicaz beşlisi
& œ ( ) ˙ œ % œ ˙ œ ' œ _ œ ˙
Uşşak dörtlüsü
Seslerin Türk müziğindeki adları: Dügâh, segâh, çargâh, neva, hisar, eviç, gerdaniye ve muhayyer.
Donanım: Geleneksel Türk sanat müziğinde segâh perdesi ( ), mi ( ) hisar perdesi ve fa ( ) eviç perde-
si; geleneksel Türk halk müziğinde ise si bemol 2 ( ) perdesi, mi ( ) nim hisar ve fa ( ) eviç perdesi kullanılır.
2
Genişleme: İki şekil genişleme vardır.
1. Dügâh perdesindeki uşşak dörtlüsü simetrik olarak muhayyer perdesine aktarılır.
Hicaz uzzal makamı dizisi ˙
œ
& ( ) ˙ œ 5 œ ˙ œ 4 œ 8 œ ˙ œ œ
Uşşak dörtlüsü Hicaz beşlisi Uşşak dörtlüsü
2. Gerdaniye perdesinde buselik beşlisi gösterilerek neva perdesinde hicaz hümayun makamı dizisi elde
edilir. Genellikle seyir esnasında neva perdesinde gösterilecek olan hicaz makamı dizilerinde çıkıcı ez-
gilerde hicaz uzzal, inici ezgilerde ise hicaz hümayun makamı dizileri gösterilir.
123